STYMK25HKI Seurakunta toimintaympäristönä (5 op)
Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 06.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Sami Ritokoski
Ryhmät
-
HKI-K25sosdHKI-K25sosd
-
HKI-K25shdHKI-K25shd
- 05.02.2025 08:30 - 11:30, STY/Orientaatio
- 05.02.2025 12:15 - 15:15, STY/Luento
- 24.02.2025 08:30 - 10:00, STY/Luento
- 25.02.2025 08:30 - 10:00, STY/Luento
- 27.02.2025 09:00 - 12:00, STY/Luento
- 18.03.2025 12:15 - 15:15, STY/Luento
- 21.03.2025 12:45 - 15:45, STY/Luento
- 01.04.2025 08:30 - 15:30, STY / Kokoava työskentely
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö
- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.
Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävänä toiminnallinen työskentely ja raportti siitä sekä kirjoitetaan itsenäisesti reflektio omasta oppimisesta.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti em. kohdassa mainitut tehtävät.
Oppimateriaalit
Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)
Kirjallisuus:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STY-opintojakson verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.
Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa diakonian, nuorisotyönohjaajan tai varhaiskasvatuksen työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia näissä työtehtävissä seurakunnassa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin osallistumisen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua itsenäiseen työskentelyyn sekä pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttäävään suoritukseen edellytetään opiskelijan osallistumista vähintään seuraaviin:
• Orientaatio
• Kokoava työskentely: Yhteiset lähtökohdat -tehtävän purkaminen
Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti opintojakson oppimistehtävät
Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen alkuvaiheen arviointikriteereitä. https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/
Arviointiasteikko
0-5