STYMK25HKI The parish as an operating environment (5cr)
Code: STY0005A20S-3039
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.02.2025 - 06.04.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Sami Ritokoski
- Course
- STY0005A20S
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Wed 05.02.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
STY/Orientaatio |
HKI-222
luokka 222
|
|
Wed 05.02.2025 time 12:15 - 15:15 (3 h 0 min) |
STY/Luento |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Mon 24.02.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
STY/Luento |
HKI-222
luokka 222
|
|
Tue 25.02.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
STY/Luento |
HKI-327
Luokka 327
|
|
Thu 27.02.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
STY/Luento |
HKI-222
luokka 222
|
|
Tue 18.03.2025 time 12:15 - 15:15 (3 h 0 min) |
STY/Luento |
HKI-222
luokka 222
|
|
Fri 21.03.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
STY/Luento |
HKI-222
luokka 222
|
|
Tue 01.04.2025 time 08:30 - 15:30 (7 h 0 min) |
STY / Kokoava työskentely |
HKI-328
Luokka 328
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.
Objective
Students
• are familiar with the parish as an operating environment and know how to analyse its spiritual and social dimensions
• know how to analyse the competence needed in parish work
• are familiar with the tasks in a parish and the significance of collaboration between them
• know how to analyse the basics of creating a community and enabling and strengthening inclusion in a parish
• know the basics of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• know how to analyse the realisation of the main task of the parish from the viewpoint of accessibility, equality and sustainable development
Content
• the spiritual and social dimensions of parish work
• competence required in church work (core competence descriptions)
• parish tasks
• key principles of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• creation of community and volunteer work in a parish
• accessibility, equality and sustainable development in a parish
Materials
Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)
Kirjallisuus:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.
Teaching methods
Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.
Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävänä toiminnallinen työskentely ja raportti siitä sekä kirjoitetaan itsenäisesti reflektio omasta oppimisesta.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti em. kohdassa mainitut tehtävät.
Employer connections
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin osallistumisen kautta.
Completion alternatives
Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STY-opintojakson verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.
Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa diakonian, nuorisotyönohjaajan tai varhaiskasvatuksen työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia näissä työtehtävissä seurakunnassa.
Student workload
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua itsenäiseen työskentelyyn sekä pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä