Siirry suoraan sisältöön

AKEMK25POR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3047

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 18.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Mari Kirkanen
Atte Kollanus
Sari Jylli
Anu Hellesuo
Ajoitusryhmät
pienryhmä 1 (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
pienryhmä 2 (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
POR-K25sos
POR-K25sos
POR-K25sosd
POR-K25sosd
Pienryhmät
pienryhmä 1
pienryhmä 2
Opintojakso
AKE0105A20S

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 08.01.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AKE / Orientaatio
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Pe 10.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
AKE / Viestintä ja vuorovaikutus (pienryhmä 2)
Zoom
Pe 10.01.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
AKE / Viestintä ja vuorovaikutus (pienryhmä 1)
Zoom
Ma 27.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
AKE / Tiimitehtävän ohjaus
Zoom
Ma 27.01.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
AKE / Selkokieliset vuorovaikutustilanteet
Zoom
Ti 28.01.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AKE / Vuorovaikutus ryhmässä (pienryhmä 2)
POR-203 luokka 203
Ti 28.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
AKE / Vuorovaikutus ryhmässä (pienryhmä 1)
POR-203 luokka 203
Ke 29.01.2025 klo 08:30 - 09:15
(0 t 45 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Pe 31.01.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
AKE / Yhteiskirjoittaminen
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Ke 26.02.2025 klo 14:15 - 15:00
(0 t 45 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
Zoom
To 27.02.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AKE / Kulttuurin merkitys vuorovaikutuksessa
Zoom
Ma 17.03.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AKE / Haastavat vuorovaikutustilanteet
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
To 20.03.2025 klo 15:00 - 15:45
(0 t 45 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
Zoom
Pe 16.05.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
La 17.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
AKE / Peräkonttikirppis

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
- osaa käyttää selkokieltä
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

- vuorovaikutustaidot
- alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- selkokieli
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Aika ja paikka

lukujärjestyksen mukaan

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. ( 2002 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2010 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a

Opetusmenetelmät

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Yksi seuraavista:

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2010 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Lisätiedot

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Siirry alkuun