AKEMK25POR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3047
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2025 - 18.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Mari Kirkanen
- Atte Kollanus
- Sari Jylli
- Anu Hellesuo
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 50 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
POR-K25sosPOR-K25sos
-
POR-K25sosdPOR-K25sosd
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Opintojakso
- AKE0105A20S
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 08.01.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
AKE / Orientaatio |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Pe 10.01.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
AKE / Viestintä ja vuorovaikutus (pienryhmä 2) |
Zoom
|
Pe 10.01.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
AKE / Viestintä ja vuorovaikutus (pienryhmä 1) |
Zoom
|
Ma 27.01.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
AKE / Tiimitehtävän ohjaus |
Zoom
|
Ma 27.01.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
AKE / Selkokieliset vuorovaikutustilanteet |
Zoom
|
Ti 28.01.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
AKE / Vuorovaikutus ryhmässä (pienryhmä 2) |
POR-203
luokka 203
|
Ti 28.01.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
AKE / Vuorovaikutus ryhmässä (pienryhmä 1) |
POR-203
luokka 203
|
Ke 29.01.2025 klo 08:30 - 09:15 (0 t 45 min) |
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Pe 31.01.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
AKE / Yhteiskirjoittaminen |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Ke 26.02.2025 klo 14:15 - 15:00 (0 t 45 min) |
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu |
Zoom
|
To 27.02.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
AKE / Kulttuurin merkitys vuorovaikutuksessa |
Zoom
|
Ma 17.03.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
AKE / Haastavat vuorovaikutustilanteet |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
To 20.03.2025 klo 15:00 - 15:45 (0 t 45 min) |
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu |
Zoom
|
Pe 16.05.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
La 17.05.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
AKE / Peräkonttikirppis |
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
- osaa käyttää selkokieltä
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
- vuorovaikutustaidot
- alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- selkokieli
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito
Aika ja paikka
lukujärjestyksen mukaan
Oppimateriaalit
Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. ( 2002 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2010 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:
Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
Opetusmenetelmät
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.
3. Yksi seuraavista:
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2010 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Lisätiedot
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.