Skip to main content

AKEMK25POR Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0105A20S-3047

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 18.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 70
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Mari Kirkanen
Atte Kollanus
Sari Jylli
Anu Hellesuo
Scheduling groups
pienryhmä 1 (Size: 50 . Open UAS : 0.)
pienryhmä 2 (Size: 50 . Open UAS : 0.)
Small groups
pienryhmä 1
pienryhmä 2
Course
AKE0105A20S

Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 08.01.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
AKE / Orientaatio
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Fri 10.01.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
AKE / Viestintä ja vuorovaikutus (pienryhmä 2)
Zoom
Fri 10.01.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
AKE / Viestintä ja vuorovaikutus (pienryhmä 1)
Zoom
Mon 27.01.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
AKE / Tiimitehtävän ohjaus
Zoom
Mon 27.01.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
AKE / Selkokieliset vuorovaikutustilanteet
Zoom
Tue 28.01.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
AKE / Vuorovaikutus ryhmässä (pienryhmä 2)
POR-203 luokka 203
Tue 28.01.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
AKE / Vuorovaikutus ryhmässä (pienryhmä 1)
POR-203 luokka 203
Wed 29.01.2025 time 08:30 - 09:15
(0 h 45 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Fri 31.01.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
AKE / Yhteiskirjoittaminen
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Wed 26.02.2025 time 14:15 - 15:00
(0 h 45 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
Zoom
Thu 27.02.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
AKE / Kulttuurin merkitys vuorovaikutuksessa
Zoom
Mon 17.03.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
AKE / Haastavat vuorovaikutustilanteet
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Thu 20.03.2025 time 15:00 - 15:45
(0 h 45 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
Zoom
Fri 16.05.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
AKE / Peräkonttikirppiksen valmistelu
POR-208 anatomian ja fysiologian luokka
Sat 17.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
AKE / Peräkonttikirppis

Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills

Location and time

lukujärjestyksen mukaan

Materials

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. ( 2002 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2010 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a

Teaching methods

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Yksi seuraavista:

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2010 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Further information

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Go back to top of page