Siirry suoraan sisältöön

KOH01MK25HKI-SH Hoitosuhde, moninaiset ja monikulttuuriset asiakkaat (3 op)

Toteutuksen tunnus: KOH0103A20S-3048

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 06.04.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

0.5 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö

Opettaja

  • Virve Valkeavuori
  • Erja Eskelinen

Ryhmät

  • HKI-K25sh
    HKI-K25sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää hoitotyön näkökulmasta hyvän hoitosuhteen lähtökohdat ja ominaispiirteet potilas-hoitaja suhteessa
- ymmärtää hoitotyön periaatteiden ja lähimmäisenrakkauden merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä
- ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran- ja kokemukset
- osaa tunnistaa omia asenteita ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- osaa työskennellä monialaisesti ja hyödyntää eri asiantuntijoiden osaamista asiakassuhteissa

Sisältö

- hoitotieteellinen tieto hoitosuhteessa
- hoitotyön arvot, periaatteet, välittäminen ja huolenpito
- asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus, elämänkerrat ja kokemukset hoitosuhteessa
- henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
- monialainen työskentely

Opetusmenetelmät

YDINSISÄLLÖT:
•ammatillinen hoitosuhde
•hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito
•asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa
•henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
•monialaisuus

TAVOITTEET:
•Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet.
•Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa.
•Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian.
•Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta.



OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus.

Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/

Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Opintojakson tentti arvioidaan 1-5/hyl.

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S., Rusanen, S., & Müller, E. (2019 tai uudemmat). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro oy. Soveltuvin osin (alaluku 1.4 Hoitotyön keskeiset käsitteet, luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö, luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, alaluku 5.5 Terveyden edistämisen ammattilaiset ja alaluku 5.6 Sairaaloiden toimintayksiköt)

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOYpro.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu. [Video]. Youtube.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD

L 1325/2014. Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 30.12.2014/1325.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325

Lisäksi ryhmätehtävässä hyödynnettävää kirjallisuutta:

Gothóni, R. (2012). Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Kirjapaja.
s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa)
tai
Styrman, T., Torniainen, M., & Rautasalo, K. (2018). Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.

Kankare, H., Hautala-Jylhä, P., & Munnukka, T. (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Tammi. s. 9-30.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa.

Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä.

Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista.

Opintojakson tentti kokoaa opintojakson keskeiset sisällöt.

1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen. Kirjallinen tentti.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite). Opintojakson kirjallisuuden suorittaminen yksilötenttinä, arvioidaan numeerisesti.

Lisätiedot

Vaihtoehtoinen suoritustapa: verkkotesti kaikille lh-taustaisille (korvaa ahot-hakemuksen). Mikäli opiskelija ei läpäise verkkotestiä, hän osallistuu opintojaksolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5/hyl.

Osallistuminen opetukseen ja seminaariin sekä ryhmätyön tekeminen hyväksytysti. Opintojakson tentti 1-5/hyl.

Opiskelijan osaamisen arviointi https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/

Arviointiasteikko

0-5