Skip to main content

KOH01MK25HKI-SH Care relationship, diverse and multicultural customers (3cr)

Code: KOH0103A20S-3048

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2025 - 06.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Virve Valkeavuori
Erja Eskelinen
Course
KOH0103A20S

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 19 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 22.01.2025 time 09:00 - 11:15
(2 h 15 min)
KOH01 / Info ja luento
HKI-400 4. krs kaarre
Mon 10.02.2025 time 09:15 - 10:15
(1 h 0 min)
KOH01 / Luento
Zoom
Fri 14.02.2025 time 08:00 - 08:45
(0 h 45 min)
KOH01 / Ryhmätyön ohjaus (vapaaehtoinen)
Zoom
Fri 14.02.2025 time 11:45 - 14:00
(2 h 15 min)
KOH01 / Luento 2
Zoom
Fri 07.03.2025 time 10:15 - 11:30
(1 h 15 min)
KOH01 / Luento 3
Zoom
Fri 07.03.2025 time 13:15 - 15:30
(2 h 15 min)
KOH01 / Luento 4
Zoom
Mon 17.03.2025 time 10:00 - 11:45
(1 h 45 min)
KOH01 / Ryhmätyön ohjaus (vapaaehtoinen)
Zoom
Mon 31.03.2025 time 08:45 - 11:45
(3 h 0 min)
KOH01 / Seminaari
HKI-222 luokka 222
Mon 31.03.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
KOH01 / Seminaari
HKI-222 luokka 222
Wed 02.04.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
KOH01 / Tentti
HKI-222 luokka 222
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen. Kirjallinen tentti.

Objective

Students
- know how to explain the basis of a good care relationship and the characteristics of a patient-nurse relationship from the viewpoint of nursing
- understand the significance of nursing principles and brotherly love in care relationships
- understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and the care relationship
- dentify their personal attitudes and prejudices in customer relationships and develop their own culturally sensitive working method
- know how to work in a multidisciplinary manner and utilise the competence of various experts in customer relationships

Content

- nursing science-based information in a care relationship
- values, principles and caring in nursing
- customers’ diversity, multiculturality, life history and experiences in a care relationship
- personal self-knowledge and cultural sensitivity
- multidisciplinary working

Materials

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S., Rusanen, S., & Müller, E. (2019 tai uudemmat). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro oy. Soveltuvin osin (alaluku 1.4 Hoitotyön keskeiset käsitteet, luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö, luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, alaluku 5.5 Terveyden edistämisen ammattilaiset ja alaluku 5.6 Sairaaloiden toimintayksiköt)

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOYpro.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu. [Video]. Youtube.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD

L 1325/2014. Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 30.12.2014/1325.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325

Lisäksi ryhmätehtävässä hyödynnettävää kirjallisuutta:

Gothóni, R. (2012). Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Kirjapaja.
s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa)
tai
Styrman, T., Torniainen, M., & Rautasalo, K. (2018). Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.

Kankare, H., Hautala-Jylhä, P., & Munnukka, T. (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Tammi. s. 9-30.

Teaching methods

YDINSISÄLLÖT:
•ammatillinen hoitosuhde
•hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito
•asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa
•henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
•monialaisuus

TAVOITTEET:
•Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet.
•Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa.
•Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian.
•Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta.



OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus.

Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/

Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Opintojakson tentti arvioidaan 1-5/hyl.

Student workload

Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa.

Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä.

Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista.

Opintojakson tentti kokoaa opintojakson keskeiset sisällöt.

1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä

Qualifications

Ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite). Opintojakson kirjallisuuden suorittaminen yksilötenttinä, arvioidaan numeerisesti.

Go back to top of page