Siirry suoraan sisältöön

KOH01MK25HKI-SHD/TH Hoitosuhde, moninaiset ja monikulttuuriset asiakkaat (3op)

Toteutuksen tunnus: KOH0103A20S-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2025 - 06.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Virve Valkeavuori
Erja Eskelinen
Ryhmät
HKI-K25shd
HKI-K25shd
HKI-K25th
HKI-K25th
Opintojakso
KOH0103A20S

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 15:00
(2 t 15 min)
KOH01 / Info ja luento 1
HKI-328 Luokka 328
To 23.01.2025 klo 12:00 - 14:15
(2 t 15 min)
KOH01 / Luento 2
Zoom
To 06.02.2025 klo 08:45 - 11:00
(2 t 15 min)
KOH01 / Luento 3
HKI-222 luokka 222
Pe 07.02.2025 klo 08:30 - 09:15
(0 t 45 min)
KOH01 / Ryhmätyön ohjaus (vapaaehtoinen)
Zoom
Ma 10.02.2025 klo 09:15 - 10:15
(1 t 0 min)
KOH01 / Luento (vapaaehtoinen)
Zoom
Ma 17.03.2025 klo 14:15 - 15:00
(0 t 45 min)
KOH01 / Ryhmätyön ohjaus (vapaaehtoinen)
Zoom
Ke 19.03.2025 klo 12:00 - 14:15
(2 t 15 min)
KOH01 / Luento 4
HKI-222 luokka 222
To 03.04.2025 klo 08:45 - 11:45
(3 t 0 min)
KOH01 / Seminaari
HKI-222 luokka 222
To 03.04.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
KOH01 / Seminaari
HKI-222 luokka 222
Pe 04.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
KOH01 / Tentti
HKI-222 luokka 222
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen. Kirjallinen tentti.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää hoitotyön näkökulmasta hyvän hoitosuhteen lähtökohdat ja ominaispiirteet potilas-hoitaja suhteessa
- ymmärtää hoitotyön periaatteiden ja lähimmäisenrakkauden merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä
- ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran- ja kokemukset
- osaa tunnistaa omia asenteita ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- osaa työskennellä monialaisesti ja hyödyntää eri asiantuntijoiden osaamista asiakassuhteissa

Sisältö

- hoitotieteellinen tieto hoitosuhteessa
- hoitotyön arvot, periaatteet, välittäminen ja huolenpito
- asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus, elämänkerrat ja kokemukset hoitosuhteessa
- henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
- monialainen työskentely

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S., Rusanen, S., & Müller, E. (2019 tai uudemmat). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro oy. Soveltuvin osin (alaluku 1.4 Hoitotyön keskeiset käsitteet, luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö, luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, alaluku 5.5 Terveyden edistämisen ammattilaiset ja alaluku 5.6 Sairaaloiden toimintayksiköt)

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOYpro.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu. [Video]. Youtube.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD

L 1325/2014. Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 30.12.2014/1325.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325

Lisäksi ryhmätehtävässä hyödynnettävää kirjallisuutta:

Gothóni, R. (2012). Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Kirjapaja.
s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa)
tai
Styrman, T., Torniainen, M., & Rautasalo, K. (2018). Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.

Kankare, H., Hautala-Jylhä, P., & Munnukka, T. (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Tammi. s. 9-30.

Opetusmenetelmät

YDINSISÄLLÖT:
•ammatillinen hoitosuhde
•hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito
•asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa
•henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
•monialaisuus

TAVOITTEET:
•Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet.
•Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa.
•Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian.
•Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta.



OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus.

Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/

Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Opintojakson tentti arvioidaan 1-5/hyl.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa.

Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä.

Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista.

Opintojakson tentti kokoaa opintojakson keskeiset sisällöt.

1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite). Opintojakson kirjallisuuden suorittaminen yksilötenttinä, arvioidaan numeerisesti.

Siirry alkuun