KOH01MK25HKI-SHD/TH Care relationship, diverse and multicultural customers (3cr)
Code: KOH0103A20S-3049
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.01.2025 - 06.04.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Virve Valkeavuori
- Erja Eskelinen
- Course
- KOH0103A20S
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 19 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 21.01.2025 time 12:45 - 15:00 (2 h 15 min) |
KOH01 / Info ja luento 1 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Thu 23.01.2025 time 12:00 - 14:15 (2 h 15 min) |
KOH01 / Luento 2 |
Zoom
|
|
Thu 06.02.2025 time 08:45 - 11:00 (2 h 15 min) |
KOH01 / Luento 3 |
HKI-222
luokka 222
|
|
Fri 07.02.2025 time 08:30 - 09:15 (0 h 45 min) |
KOH01 / Ryhmätyön ohjaus (vapaaehtoinen) |
Zoom
|
|
Mon 10.02.2025 time 09:15 - 10:15 (1 h 0 min) |
KOH01 / Luento (vapaaehtoinen) |
Zoom
|
|
Mon 17.03.2025 time 14:15 - 15:00 (0 h 45 min) |
KOH01 / Ryhmätyön ohjaus (vapaaehtoinen) |
Zoom
|
|
Wed 19.03.2025 time 12:00 - 14:15 (2 h 15 min) |
KOH01 / Luento 4 |
HKI-222
luokka 222
|
|
Thu 03.04.2025 time 08:45 - 11:45 (3 h 0 min) |
KOH01 / Seminaari |
HKI-222
luokka 222
|
|
Thu 03.04.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
KOH01 / Seminaari |
HKI-222
luokka 222
|
|
Fri 04.04.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
KOH01 / Tentti |
HKI-222
luokka 222
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen. Kirjallinen tentti.
Objective
Students
- know how to explain the basis of a good care relationship and the characteristics of a patient-nurse relationship from the viewpoint of nursing
- understand the significance of nursing principles and brotherly love in care relationships
- understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and the care relationship
- dentify their personal attitudes and prejudices in customer relationships and develop their own culturally sensitive working method
- know how to work in a multidisciplinary manner and utilise the competence of various experts in customer relationships
Content
- nursing science-based information in a care relationship
- values, principles and caring in nursing
- customers’ diversity, multiculturality, life history and experiences in a care relationship
- personal self-knowledge and cultural sensitivity
- multidisciplinary working
Materials
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S., Rusanen, S., & Müller, E. (2019 tai uudemmat). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro oy. Soveltuvin osin (alaluku 1.4 Hoitotyön keskeiset käsitteet, luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö, luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, alaluku 5.5 Terveyden edistämisen ammattilaiset ja alaluku 5.6 Sairaaloiden toimintayksiköt)
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOYpro.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu. [Video]. Youtube.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD
L 1325/2014. Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 30.12.2014/1325.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325
Lisäksi ryhmätehtävässä hyödynnettävää kirjallisuutta:
Gothóni, R. (2012). Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Kirjapaja.
s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa)
tai
Styrman, T., Torniainen, M., & Rautasalo, K. (2018). Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.
Kankare, H., Hautala-Jylhä, P., & Munnukka, T. (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Tammi. s. 9-30.
Teaching methods
YDINSISÄLLÖT:
•ammatillinen hoitosuhde
•hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito
•asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa
•henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
•monialaisuus
TAVOITTEET:
•Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet.
•Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa.
•Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian.
•Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta.
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus.
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/
Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Opintojakson tentti arvioidaan 1-5/hyl.
Student workload
Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa.
Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä.
Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista.
Opintojakson tentti kokoaa opintojakson keskeiset sisällöt.
1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite). Opintojakson kirjallisuuden suorittaminen yksilötenttinä, arvioidaan numeerisesti.