Siirry suoraan sisältöön

MPH01MS25HKI-SHD/TH Näyttöön perustuva kliininen hoitotyö ja simulaatio mielenterveys- ja päihdehoitotyössä (4op)

Toteutuksen tunnus: MPH0104A20S-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.08.2025 - 28.09.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Eeva Nykänen
Pia Tauriainen
Ryhmät
HKI-K24shd
HKI-K24shd
HKI-K24th
HKI-K24th
Opintojakso
MPH0104A20S

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 22.08.2025 klo 08:45 - 13:15
(4 t 30 min)
MPH01 / Info ja aloitusluento
HKI-327 Luokka 327
Ma 01.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
MPH01 / Tehtävän ohjaus
Zoom
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Ke 10.09.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
To 11.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & C)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
To 11.09.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä B & C)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Pe 12.09.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä C)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Pe 26.09.2025 klo 08:30 - 15:30
(7 t 0 min)
MPH01 / Seminaarisimulaatio
HKI-222 luokka 222
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opiskelijoiden näyttöön perustuva oppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja taitopajoissa sekä seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä työturvallisuutta edistäen

Sisältö

- mielenterveys- ja päihdeongelmien ja sairauksien lääketieteellinen hoito
- arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
- hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
- luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
- palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
- henkilökohtainen itsetuntemus
- ajankohtaiset toimenpideohjelmat
- vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaali (soveltuvin osin)

Kohtala, A., Korkeila, J., Partonen, T., Tauriainen, P., & Kärkkäinen, J. (2024). Masennuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.

Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö (1. p.). Sanoma Pro.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö (5., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.

Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H., & Ranta, I. (2014). Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.

Käypähoitosuositukset (depressio, kaksisuuntainen mielialahäiriö, epävakaa persoonallisuus, skitsofrenia, alkoholi- ja huumeongelmaisen hoito)

Terveysportti. Hoitotyön tietokanta. Mielenterveys- ja päihdehoitotyö.

Hotus. Näyttövinkit (mielenterveys).


Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.

Opetusmenetelmät

Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen

Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.

Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- verkkotentin suorittaminen
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin
-seminaarisimulaatio, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Siirry alkuun