Skip to main content

MPH01MS25HKI-SHD/TH Evidence-based clinical nursing and simulation in mental health and substance abuse work (4cr)

Code: MPH0104A20S-3035

General information


Enrollment
03.03.2025 - 30.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.08.2025 - 28.09.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Eeva Nykänen
Pia Tauriainen
Course
MPH0104A20S

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 31 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 22.08.2025 time 08:45 - 13:15
(4 h 30 min)
MPH01 / Info ja aloitusluento
HKI-327 Luokka 327
Mon 01.09.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MPH01 / Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Fri 05.09.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
MPH01 / Tehtävän ohjaus
Zoom
Wed 10.09.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Wed 10.09.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Thu 11.09.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & C)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Thu 11.09.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä B & C)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Fri 12.09.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
MPH01 / Taitopaja (ryhmä C)
HKI-426 Anatomian luokka 426
HKI-428 Luokka 428
Fri 26.09.2025 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
MPH01 / Seminaarisimulaatio
HKI-222 luokka 222
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opiskelijoiden näyttöön perustuva oppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja taitopajoissa sekä seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti.

Objective

Students
- understand the basics of the medical treatment of the most common mental health disorders and psychiatric diseases and know how to apply the information in nursing
- know how to utilise the experimental knowledge of the patient and their immediate circle in guidance and the immediate network in supporting daily coping
- know how to encounter and maintain treatment-based interaction in a resource-based manner that promotes the mental health of a customer/patient with mental health and substance abuse problems and prevents disruptions
- know how to use methods that support and promote resources and justify their actions with evidence-based knowledge and treatment recommendations
- know how to implement service coordination and understand the impact and cost-effectiveness of basic services
- know how to apply current social services and healthcare programmes
- know how to act to promote customer, patient and occupational safety

Content

- medical treatment of mental health and substance abuse problems and psychiatric diseases
- support of daily coping and evidence-based nursing
- treatment-based interaction and recovery orientation
- creative, functional and psychophysical methods
- service coordination, guidance and teaching competence
- personal self-knowledge
- current measure programmes
- interaction, teamwork and community competence

Materials

Oppimateriaali (soveltuvin osin)

Kohtala, A., Korkeila, J., Partonen, T., Tauriainen, P., & Kärkkäinen, J. (2024). Masennuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.

Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö (1. p.). Sanoma Pro.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö (5., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.

Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H., & Ranta, I. (2014). Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.

Käypähoitosuositukset (depressio, kaksisuuntainen mielialahäiriö, epävakaa persoonallisuus, skitsofrenia, alkoholi- ja huumeongelmaisen hoito)

Terveysportti. Hoitotyön tietokanta. Mielenterveys- ja päihdehoitotyö.

Hotus. Näyttövinkit (mielenterveys).


Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.

Teaching methods

Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen

Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.

Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- verkkotentin suorittaminen
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin
-seminaarisimulaatio, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio

Student workload

1 op = 27h

Qualifications

Ei edellytä aiempia opintoja.

Go back to top of page