PERMS25HKI-SOSKIR Perhetyö ja lastensuojelu (5op)
Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3044
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 28.09.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 12.08.2025  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Orientaatio ja luento 1 | HKI-426
                                    Anatomian luokka 426 | 
| Ke 13.08.2025  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Luento 2 | HKI-426
                                    Anatomian luokka 426 | 
| Ma 25.08.2025  klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) | PER/ Luento 3 | HKI-429
                                    Monitoimitila 429 | 
| Ke 27.08.2025  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Luento 4 | HKI-426
                                    Anatomian luokka 426 | 
| Ke 27.08.2025  klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) | PER/ Menetelmiin tutustuminen | HKI-400
                                    4. krs kaarre HKI-438 Toimiva koti HKI-427 Pieni luokka 427 HKI-428 Luokka 428 HKI-429 Monitoimitila 429 | 
| To 28.08.2025  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Luento 5 | Zoom | 
| Ma 08.09.2025  klo 08:30 - 14:45 (6 t 15 min) | PER/ Seminaari (vierailijat) | TEAMS | 
| Ke 10.09.2025  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | PER/ Luento 6 | HKI-222
                                    luokka 222 | 
Arviointiasteikko
0-5
                    
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää joko lähi- tai etäopetusta (kokonaan verkossa suoritettava sosionomitutkinto), joka jaksottuu koko ajanjaksolle.  Paritehtävän palautus opintojakson lopussa.
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä 
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat 
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä 
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin 
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
                    
Sisältö
- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät 
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt 
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö 
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta. 
Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmiin tutustuminen ja kirjallinen paritehtävä 
Opintosuorituksen kuvaus 
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista ja menetelmiin tutustumisesta. 
Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio. 
Lastensuojelun ja perhetyön menetelmiin tutustutaan pienryhmissä.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä  työelämäyhteistyötahoja.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan aina erikseen opintojakson vastaavan kanssa.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
                    
Lisätiedot
AHOT, noudatetaan  ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.
AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana. 
Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Oma osaaminen on kuvattava riittävän tarkasti kaikkien edellä mainittujen asioiden osalta.