Siirry suoraan sisältöön

SOS01MS25HKI-SOSKIR Asiakastyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: SOS0105A20S-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.08.2025 - 16.11.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Tarja Isomäki
Susanna Tanskanen
Ryhmät
HKI-K25sosd
HKI-K25sosd
Opintojakso
SOS0105A20S

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
SOS01/ Orientaatio ja tiimityön käynnistäminen
HKI-125 Kalasataman kappeli
Ti 09.09.2025 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
SOS01/ Voimavarasuuntautunut työote
HKI-328 Luokka 328
Ke 10.09.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
SOS01/ Ohjaajana ryhmässä
HKI-222 luokka 222
To 09.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
TUV05 + SOS01 / Tulkattu sosiaaliohjaus -harjoitus
HKI-524 atk-luokka 524
HKI-438 Toimiva koti
HKI-114 kokoustila TOIVO
HKI-328 Luokka 328
HKI-113 Neukkari MAYA
HKI-427 Pieni luokka 427
HKI-424 Hoitotyönluokka 424
HKI-428 Luokka 428
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Ti 21.10.2025 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
SOS01/ Sosiaali- ja palveluohjaus I: palvelutarpeen arviointi,
HKI-426 Anatomian luokka 426
To 23.10.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
SOS01/ Voimavarasuuntautunut työote II
HKI-426 Anatomian luokka 426
Pe 24.10.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
SOS01/ Puheeksiotto-luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
To 13.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
SOS01/ Puheeksiotto, harjoitteet
HKI-429 Monitoimitila 429
Pe 14.11.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
SOS01/ leffaseminaari
HKI-327 Luokka 327
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä
- osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä

Sisältö

- sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
- sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla
- osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
- voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.

Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.

Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.

Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö

Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Kontaktiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Opetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn. Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.

Lisätiedot

Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Siirry alkuun