SOS01MS25HKI-SOSKIR Methods of customer work (5cr)
Code: SOS0105A20S-3043
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.08.2025 - 16.11.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- Teachers
- Tarja Isomäki
- Susanna Tanskanen
- Course
- SOS0105A20S
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 29 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 12:00 (3 h 30 min) |
SOS01/ Orientaatio ja tiimityön käynnistäminen |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
|
Tue 09.09.2025 time 08:30 - 12:00 (3 h 30 min) |
SOS01/ Voimavarasuuntautunut työote |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Wed 10.09.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
SOS01/ Ohjaajana ryhmässä |
HKI-222
luokka 222
|
|
Thu 09.10.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
TUV05 + SOS01 / Tulkattu sosiaaliohjaus -harjoitus |
HKI-524
atk-luokka 524
HKI-438 Toimiva koti HKI-114 kokoustila TOIVO HKI-328 Luokka 328 HKI-113 Neukkari MAYA HKI-427 Pieni luokka 427 HKI-424 Hoitotyönluokka 424 HKI-428 Luokka 428 HKI-425 Lääkehoidon luokka 425 |
|
Tue 21.10.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
SOS01/ Sosiaali- ja palveluohjaus I: palvelutarpeen arviointi, |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
|
Thu 23.10.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
SOS01/ Voimavarasuuntautunut työote II |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
|
Fri 24.10.2025 time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) |
SOS01/ Puheeksiotto-luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
|
Thu 13.11.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
SOS01/ Puheeksiotto, harjoitteet |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
|
Fri 14.11.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
SOS01/ leffaseminaari |
HKI-327
Luokka 327
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.
Objective
Students
• are familiar with and know how to apply various work orientations and customer work methods within social work
• know how to use methods of social guidance, service counselling, psychosocial work and teamwork as well as communal and empowering methods in supporting individuals, families, groups and communities in various life stages and situations
• know how to act to strengthen human rights and inclusion in social customer work.
Content
• theoretical background of work orientations and methods in social customer work
• methods of social guidance, service counselling, psychosocial work, team management and communal and empowering customer work in the social sector
• inclusion-promoting methods in customer work
• resource-based methods in customer work
Materials
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.
Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.
Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.
Teaching methods
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.
Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät
Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Kontaktiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Opetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.
Employer connections
Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Completion alternatives
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
Student workload
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn. Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.
Further information
Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.