Siirry suoraan sisältöön

ARV01VS25DIAK Yhteisölähtöisen työn perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: ARV0105Y23S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 13.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.08.2025 - 12.10.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettajat
Minna Valtonen
Marianne Nylund
Ryhmät
Y-S25sosay
Y-S25sosay
Opintojakso
ARV0105Y23S

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 11:30 - 14:30
(3 t 0 min)
ARV01 / Aloitusluento
Zoom
To 18.09.2025 klo 09:30 - 14:30
(5 t 0 min)
ARV01 / Luento ja yhteiskehittämisen työpaja
Zoom
Ke 08.10.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
ARV01 / Tiimitehtävien koonti ja opintojakson päätös
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Orientoiva tehtävä (yksilötehtävän käynnistäminen)
Opetus ja ohjaus
Tiimitehtävän työstäminen
Luento-opetus ja ohjaus
Tehtävien palautus ja reflektio

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden ja yhteisöjen kehittämisen teoreettisia ja tutkimuksellisia lähtökohtia
• arvioida yhteisöllisyyden muutosta ja uudenlaisten yhteisöjen mahdollisuuksia
• tukea eri toimijoiden rooleja ja asiantuntijuutta kansalaislähtöisessä kehittämisessä
• edistää kansalaisten osallisuutta sekä yhteisön voimavaroja ja verkostoja tukevia yhteisöjen kehittämisen malleja

Sisältö

• Yhteisölähtöisen työn tausta ja teoreettiset lähtökohdat
• Yhteisöjen kehittämisen käsitteet ja lähestymistavat
• Yhteisöllisyyden muutos, yhteisölliset tilat ja moniammatilliset verkostot
• Asiantuntijuus ja toimijoiden roolit kansalaislähtöisessä työotteessa
• Osallisuutta ja voimavaralähtöisyyttä tukevat yhteisöjen kehittämismallit

Aika ja paikka

Verkossa tapahtuva kontaktiopetus (Zoom)
- Opintojakson aloitus: orientoivaan tehtävään perustuva työskentely ja luento
- Luennot
- Tehtävien ohjaus
- Työpajatyyppinen seminaari

Oppimateriaalit

- Agdal, R., Midtgard, I.H. & Russell, C. (2020). Asset Based Community Development: How to Get Started. A Booklet for Residents. Western Norway University of Applied Sciences. https://www.abundantcommunity.com/asset-based-community-development-how-to-get-started/

- Keskitalo, E. (2020). Osallistavan tutkimuksen ja kehittämisen teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia. Teoksessa J. Helminen (toim.) Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. (s. 22–35) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3

- Keskitalo, E., Habiyakare, E. & Vanto, S. (2021). Universities and Businesses Co-creating Sustainable Communities for the Future. Experiences and Results from the BUSCO Project. Diak Puheenvuoro 39. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0

- Nylund, M., Hänninen, E., & Katisko, M. (2023). Yhteisöjen tutkiminen osallistaville tutkimusmenetelmillä ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetöissä. Teoksessa Helminen, J. & Valtonen, M. (toim.) Diak Master School. Diakonia-ammattikorkeakoulun vuosikirja 2023. (s. 100-111). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-436-7

- Phillips, R., & Pittman, R. H. (Eds.). (2014). An introduction to community development (2nd ed.). New York: Routledge.

- Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8

- Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016). Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press global.

Sekä muu oppimistehtäviä tukeva kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus (Zoom)
Ohjattu itsenäinen työskentely (orientoiva yksilötehtävä/essee)
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Orientoiva yksilötehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Siirry alkuun