ARV01VS25DIAK Yhteisölähtöisen työn perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: ARV0105Y23S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 13.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 12.10.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Diak Master School ja jatkuva oppiminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Arvot, yhteisöt ja etiikka
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
To 21.08.2025 klo 11:30 - 14:30 (3 t 0 min) |
ARV01 / Aloitusluento |
Zoom
|
|
To 18.09.2025 klo 09:30 - 14:30 (5 t 0 min) |
ARV01 / Luento ja yhteiskehittämisen työpaja |
Zoom
|
|
Ke 08.10.2025 klo 12:00 - 15:30 (3 t 30 min) |
ARV01 / Tiimitehtävien koonti ja opintojakson päätös |
Zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Orientoiva tehtävä (yksilötehtävän käynnistäminen)
Opetus ja ohjaus
Tiimitehtävän työstäminen
Luento-opetus ja ohjaus
Tehtävien palautus ja reflektio
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden ja yhteisöjen kehittämisen teoreettisia ja tutkimuksellisia lähtökohtia
• arvioida yhteisöllisyyden muutosta ja uudenlaisten yhteisöjen mahdollisuuksia
• tukea eri toimijoiden rooleja ja asiantuntijuutta kansalaislähtöisessä kehittämisessä
• edistää kansalaisten osallisuutta sekä yhteisön voimavaroja ja verkostoja tukevia yhteisöjen kehittämisen malleja
Sisältö
• Yhteisölähtöisen työn tausta ja teoreettiset lähtökohdat
• Yhteisöjen kehittämisen käsitteet ja lähestymistavat
• Yhteisöllisyyden muutos, yhteisölliset tilat ja moniammatilliset verkostot
• Asiantuntijuus ja toimijoiden roolit kansalaislähtöisessä työotteessa
• Osallisuutta ja voimavaralähtöisyyttä tukevat yhteisöjen kehittämismallit
Aika ja paikka
Verkossa tapahtuva kontaktiopetus (Zoom)
- Opintojakson aloitus: orientoivaan tehtävään perustuva työskentely ja luento
- Luennot
- Tehtävien ohjaus
- Työpajatyyppinen seminaari
Oppimateriaalit
- Agdal, R., Midtgard, I.H. & Russell, C. (2020). Asset Based Community Development: How to Get Started. A Booklet for Residents. Western Norway University of Applied Sciences. https://www.abundantcommunity.com/asset-based-community-development-how-to-get-started/
- Keskitalo, E. (2020). Osallistavan tutkimuksen ja kehittämisen teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia. Teoksessa J. Helminen (toim.) Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. (s. 22–35) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
- Keskitalo, E., Habiyakare, E. & Vanto, S. (2021). Universities and Businesses Co-creating Sustainable Communities for the Future. Experiences and Results from the BUSCO Project. Diak Puheenvuoro 39. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0
- Nylund, M., Hänninen, E., & Katisko, M. (2023). Yhteisöjen tutkiminen osallistaville tutkimusmenetelmillä ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetöissä. Teoksessa Helminen, J. & Valtonen, M. (toim.) Diak Master School. Diakonia-ammattikorkeakoulun vuosikirja 2023. (s. 100-111). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-436-7
- Phillips, R., & Pittman, R. H. (Eds.). (2014). An introduction to community development (2nd ed.). New York: Routledge.
- Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
- Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016). Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press global.
Sekä muu oppimistehtäviä tukeva kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus (Zoom)
Ohjattu itsenäinen työskentely (orientoiva yksilötehtävä/essee)
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Orientoiva yksilötehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op