ARV01VS25DIAK Basics of community-based work (5cr)
Code: ARV0105Y23S-3003
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 13.08.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.08.2025 - 12.10.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Values, communities, and ethics
- Teachers
- Minna Valtonen
- Marianne Nylund
- Course
- ARV0105Y23S
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 11 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Thu 21.08.2025 time 11:30 - 14:30 (3 h 0 min) |
ARV01 / Aloitusluento |
Zoom
|
|
Thu 18.09.2025 time 09:30 - 14:30 (5 h 0 min) |
ARV01 / Luento ja yhteiskehittämisen työpaja |
Zoom
|
|
Wed 08.10.2025 time 12:00 - 15:30 (3 h 30 min) |
ARV01 / Tiimitehtävien koonti ja opintojakson päätös |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Orientoiva tehtävä (yksilötehtävän käynnistäminen)
Opetus ja ohjaus
Tiimitehtävän työstäminen
Luento-opetus ja ohjaus
Tehtävien palautus ja reflektio
Objective
Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden ja yhteisöjen kehittämisen teoreettisia ja tutkimuksellisia lähtökohtia
• arvioida yhteisöllisyyden muutosta ja uudenlaisten yhteisöjen mahdollisuuksia
• tukea eri toimijoiden rooleja ja asiantuntijuutta kansalaislähtöisessä kehittämisessä
• edistää kansalaisten osallisuutta sekä yhteisön voimavaroja ja verkostoja tukevia yhteisöjen kehittämisen malleja
Content
• Yhteisölähtöisen työn tausta ja teoreettiset lähtökohdat
• Yhteisöjen kehittämisen käsitteet ja lähestymistavat
• Yhteisöllisyyden muutos, yhteisölliset tilat ja moniammatilliset verkostot
• Asiantuntijuus ja toimijoiden roolit kansalaislähtöisessä työotteessa
• Osallisuutta ja voimavaralähtöisyyttä tukevat yhteisöjen kehittämismallit
Location and time
Verkossa tapahtuva kontaktiopetus (Zoom)
- Opintojakson aloitus: orientoivaan tehtävään perustuva työskentely ja luento
- Luennot
- Tehtävien ohjaus
- Työpajatyyppinen seminaari
Materials
- Agdal, R., Midtgard, I.H. & Russell, C. (2020). Asset Based Community Development: How to Get Started. A Booklet for Residents. Western Norway University of Applied Sciences. https://www.abundantcommunity.com/asset-based-community-development-how-to-get-started/
- Keskitalo, E. (2020). Osallistavan tutkimuksen ja kehittämisen teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia. Teoksessa J. Helminen (toim.) Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. (s. 22–35) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
- Keskitalo, E., Habiyakare, E. & Vanto, S. (2021). Universities and Businesses Co-creating Sustainable Communities for the Future. Experiences and Results from the BUSCO Project. Diak Puheenvuoro 39. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0
- Nylund, M., Hänninen, E., & Katisko, M. (2023). Yhteisöjen tutkiminen osallistaville tutkimusmenetelmillä ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetöissä. Teoksessa Helminen, J. & Valtonen, M. (toim.) Diak Master School. Diakonia-ammattikorkeakoulun vuosikirja 2023. (s. 100-111). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-436-7
- Phillips, R., & Pittman, R. H. (Eds.). (2014). An introduction to community development (2nd ed.). New York: Routledge.
- Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
- Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016). Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press global.
Sekä muu oppimistehtäviä tukeva kirjallisuus.
Teaching methods
Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus (Zoom)
Ohjattu itsenäinen työskentely (orientoiva yksilötehtävä/essee)
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä.
Completion alternatives
Opintojakson vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.
Student workload
Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Orientoiva yksilötehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op