Skip to main content

ARV01VS25DIAK Basics of community-based work (5cr)

Code: ARV0105Y23S-3003

General information


Enrollment
03.03.2025 - 13.08.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.08.2025 - 12.10.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Values, communities, and ethics
Teachers
Minna Valtonen
Marianne Nylund
Course
ARV0105Y23S

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 11 h 30 min.

Time Topic Location
Thu 21.08.2025 time 11:30 - 14:30
(3 h 0 min)
ARV01 / Aloitusluento
Zoom
Thu 18.09.2025 time 09:30 - 14:30
(5 h 0 min)
ARV01 / Luento ja yhteiskehittämisen työpaja
Zoom
Wed 08.10.2025 time 12:00 - 15:30
(3 h 30 min)
ARV01 / Tiimitehtävien koonti ja opintojakson päätös
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Orientoiva tehtävä (yksilötehtävän käynnistäminen)
Opetus ja ohjaus
Tiimitehtävän työstäminen
Luento-opetus ja ohjaus
Tehtävien palautus ja reflektio

Objective

Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden ja yhteisöjen kehittämisen teoreettisia ja tutkimuksellisia lähtökohtia
• arvioida yhteisöllisyyden muutosta ja uudenlaisten yhteisöjen mahdollisuuksia
• tukea eri toimijoiden rooleja ja asiantuntijuutta kansalaislähtöisessä kehittämisessä
• edistää kansalaisten osallisuutta sekä yhteisön voimavaroja ja verkostoja tukevia yhteisöjen kehittämisen malleja

Content

• Yhteisölähtöisen työn tausta ja teoreettiset lähtökohdat
• Yhteisöjen kehittämisen käsitteet ja lähestymistavat
• Yhteisöllisyyden muutos, yhteisölliset tilat ja moniammatilliset verkostot
• Asiantuntijuus ja toimijoiden roolit kansalaislähtöisessä työotteessa
• Osallisuutta ja voimavaralähtöisyyttä tukevat yhteisöjen kehittämismallit

Location and time

Verkossa tapahtuva kontaktiopetus (Zoom)
- Opintojakson aloitus: orientoivaan tehtävään perustuva työskentely ja luento
- Luennot
- Tehtävien ohjaus
- Työpajatyyppinen seminaari

Materials

- Agdal, R., Midtgard, I.H. & Russell, C. (2020). Asset Based Community Development: How to Get Started. A Booklet for Residents. Western Norway University of Applied Sciences. https://www.abundantcommunity.com/asset-based-community-development-how-to-get-started/

- Keskitalo, E. (2020). Osallistavan tutkimuksen ja kehittämisen teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia. Teoksessa J. Helminen (toim.) Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. (s. 22–35) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3

- Keskitalo, E., Habiyakare, E. & Vanto, S. (2021). Universities and Businesses Co-creating Sustainable Communities for the Future. Experiences and Results from the BUSCO Project. Diak Puheenvuoro 39. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0

- Nylund, M., Hänninen, E., & Katisko, M. (2023). Yhteisöjen tutkiminen osallistaville tutkimusmenetelmillä ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetöissä. Teoksessa Helminen, J. & Valtonen, M. (toim.) Diak Master School. Diakonia-ammattikorkeakoulun vuosikirja 2023. (s. 100-111). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-436-7

- Phillips, R., & Pittman, R. H. (Eds.). (2014). An introduction to community development (2nd ed.). New York: Routledge.

- Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8

- Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016). Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press global.

Sekä muu oppimistehtäviä tukeva kirjallisuus.

Teaching methods

Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus (Zoom)
Ohjattu itsenäinen työskentely (orientoiva yksilötehtävä/essee)
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä.

Completion alternatives

Opintojakson vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.

Student workload

Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Orientoiva yksilötehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Go back to top of page