Siirry suoraan sisältöön

STTPS25HKI Seurakunnan tehtävä ja toiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: STT0005A25S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Ryhmät
HKI-S25sosd
HKI-S25sosd
HKI-S25sosn
HKI-S25sosn
Opintojakso
STT0005A25S

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 12:30 - 14:30
(2 t 0 min)
STT/ Orintaatio
HKI-328 Luokka 328
Ke 22.10.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
STT/ Luento 1
HKI-328 Luokka 328
Ma 10.11.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
STT/ Luento 2
HKI-331 Luokka 331
To 20.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
STT/ Luento 3
HKI-328 Luokka 328
Ti 25.11.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
STT/ Luento
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Ke 26.11.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
STT/ Luento 4
HKI-331 Luokka 331
Ke 03.12.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
STT/ Luento 5
HKI-328 Luokka 328
Ma 15.12.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
STT/ Kokoava työskentely
HKI-328 Luokka 328
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy luennoilla ja seurakunnan tehtävään sekä toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä oppimateriaalin ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaariin.

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee seurakunnan perustehtävän ja toiminnan
• osaa jäsentää seurakunnan hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
• osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
• tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisyyden perusteet
• osaa jäsentää perusteita turvallisen yhteisöllisyyden rakentumiseksi seurakunnassa
• osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista toimintaa ohjaavien periaatteiden valossa

Sisältö

• seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
• seurakunnan laaja-alainen toiminta
• kirkon työssä tarvittava osaaminen
• sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöisyys
• osallisuus, saavutettavuus, yhteisöllisyys, vapaaehtoistoiminta
• turvallisemman seurakunnan periaatteet ja yhdenvertaisuus
• kestävä tulevaisuus

Oppimateriaalit

Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)

Oppimateriaali:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Ryhmätehtävässä käytettävä oppimateriaali valitaan teeman mukaan

Opetusmenetelmät

Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien (verkkokeskustelut) tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.

Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävä, johon sisältyy opintokäynti seurakuntaan. Ryhmätehtävä raportoidaan tallenteen muodossa. Tehtävän purkuun liittyy toiminnallinen seminaari. Lopuksi kirjoitetaan reflektio omasta oppimisesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja luentovierailijoiden kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STT-verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua itsenäiseen työskentelyyn sekä lähiopetukseen.

Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.

luennot ja seminaari 20-25 tuntia
verkkokeskustelut 30 tuntia
ryhmätehtävä 75 tuntia
ohjaus 5 tuntia

Lisätiedot

Opiskelija voi hakea opintojakson ahotointia (AHOT-menettely) aikaisemman kirkon toimintaan liittyvän osaamisensa perusteella.

Siirry alkuun