STTPS25HKI Parish task and activities (5cr)
Code: STT0005A25S-3002
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.10.2025 - 21.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- Teachers
- Sanna Jattu
- Sami Ritokoski
- Course
- STT0005A25S
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 26 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 21.10.2025 time 12:30 - 14:30 (2 h 0 min) |
STT/ Orintaatio |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Wed 22.10.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
STT/ Luento 1 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Mon 10.11.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
STT/ Luento 2 |
HKI-331
Luokka 331
|
|
Thu 20.11.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
STT/ Luento 3 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Tue 25.11.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
STT/ Luento |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
|
Wed 26.11.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
STT/ Luento 4 |
HKI-331
Luokka 331
|
|
Wed 03.12.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
STT/ Luento 5 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Mon 15.12.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
STT/ Kokoava työskentely |
HKI-328
Luokka 328
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Jakson työskentely käynnistyy luennoilla ja seurakunnan tehtävään sekä toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä oppimateriaalin ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaariin.
Objective
Students
• know the basic task and activities of the parish
• know how to analyse the spiritual and social dimensions of the parish
• know how to analyse the competence needed in parish work
• know the basics of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• know how to analyse the basics to build a safe community within the parish
• know how to analyse the realisation of the parish’s basic task in the light of its guiding principles
Content
• spiritual and social dimensions of parish work
• wide-ranging parish activities
• competence required in church work
• pastoral care, confirmation classes, family-oriented approach
• inclusion, accessibility, communality, volunteer activities
• principles of a safer parish and parity
• sustainable future
Materials
Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)
Oppimateriaali:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Ryhmätehtävässä käytettävä oppimateriaali valitaan teeman mukaan
Teaching methods
Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien (verkkokeskustelut) tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.
Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävä, johon sisältyy opintokäynti seurakuntaan. Ryhmätehtävä raportoidaan tallenteen muodossa. Tehtävän purkuun liittyy toiminnallinen seminaari. Lopuksi kirjoitetaan reflektio omasta oppimisesta.
Employer connections
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja luentovierailijoiden kautta.
Exam schedules
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Completion alternatives
Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STT-verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.
Student workload
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua itsenäiseen työskentelyyn sekä lähiopetukseen.
Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.
luennot ja seminaari 20-25 tuntia
verkkokeskustelut 30 tuntia
ryhmätehtävä 75 tuntia
ohjaus 5 tuntia
Further information
Opiskelija voi hakea opintojakson ahotointia (AHOT-menettely) aikaisemman kirkon toimintaan liittyvän osaamisensa perusteella.