Skip to main content

STTPS25HKI Parish task and activities (5cr)

Code: STT0005A25S-3002

General information


Enrollment
03.03.2025 - 30.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.10.2025 - 21.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Course
STT0005A25S

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 26 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 21.10.2025 time 12:30 - 14:30
(2 h 0 min)
STT/ Orintaatio
HKI-328 Luokka 328
Wed 22.10.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 1
HKI-328 Luokka 328
Mon 10.11.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 2
HKI-331 Luokka 331
Thu 20.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
STT/ Luento 3
HKI-328 Luokka 328
Tue 25.11.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Wed 26.11.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 4
HKI-331 Luokka 331
Wed 03.12.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 5
HKI-328 Luokka 328
Mon 15.12.2025 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
STT/ Kokoava työskentely
HKI-328 Luokka 328
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Jakson työskentely käynnistyy luennoilla ja seurakunnan tehtävään sekä toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä oppimateriaalin ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaariin.

Objective

Students
• know the basic task and activities of the parish
• know how to analyse the spiritual and social dimensions of the parish
• know how to analyse the competence needed in parish work
• know the basics of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• know how to analyse the basics to build a safe community within the parish
• know how to analyse the realisation of the parish’s basic task in the light of its guiding principles

Content

• spiritual and social dimensions of parish work
• wide-ranging parish activities
• competence required in church work
• pastoral care, confirmation classes, family-oriented approach
• inclusion, accessibility, communality, volunteer activities
• principles of a safer parish and parity
• sustainable future

Materials

Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)

Oppimateriaali:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Ryhmätehtävässä käytettävä oppimateriaali valitaan teeman mukaan

Teaching methods

Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien (verkkokeskustelut) tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.

Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävä, johon sisältyy opintokäynti seurakuntaan. Ryhmätehtävä raportoidaan tallenteen muodossa. Tehtävän purkuun liittyy toiminnallinen seminaari. Lopuksi kirjoitetaan reflektio omasta oppimisesta.

Employer connections

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja luentovierailijoiden kautta.

Exam schedules

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Completion alternatives

Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STT-verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.

Student workload

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua itsenäiseen työskentelyyn sekä lähiopetukseen.

Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.

luennot ja seminaari 20-25 tuntia
verkkokeskustelut 30 tuntia
ryhmätehtävä 75 tuntia
ohjaus 5 tuntia

Further information

Opiskelija voi hakea opintojakson ahotointia (AHOT-menettely) aikaisemman kirkon toimintaan liittyvän osaamisensa perusteella.

Go back to top of page