Siirry suoraan sisältöön

AKE03VS25HKI-SOS Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AKE0305A25S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 05.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Heidi Silvan
Severi Saihomaa
Ryhmät
V-S25sos
V-S25sos
Opintojakso
AKE0305A25S

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 08:30 - 10:45
(2 t 15 min)
AKE03/ Orientaatio
Zoom
To 04.09.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
AKE03/ Luento 1
Zoom
To 04.09.2025 klo 14:00 - 16:30
(2 t 30 min)
AKE03/ Luento 2
Zoom
To 11.09.2025 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
AKE03/ Luento 3
Zoom
To 11.09.2025 klo 11:30 - 12:45
(1 t 15 min)
AKE03 Tehtävän väliohjaus A-ryhmä
Zoom
To 11.09.2025 klo 11:30 - 12:45
(1 t 15 min)
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä
Zoom
To 11.09.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
AKE03/ Luento 4
Zoom
Ti 16.09.2025 klo 08:30 - 10:45
(2 t 15 min)
AKE03/ Luento 5
Zoom
To 25.09.2025 klo 10:00 - 12:15
(2 t 15 min)
AKE03/ Itsenäinen työskentely
itsenäinen työskentely
Pe 03.10.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
AKE03/ Seminaari A-ryhmä
Zoom
Pe 03.10.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
AKE03/ Seminaari B-ryhmä
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa infolla, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari.

Tavoitteet

Opiskelija
• kehittää vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
• ymmärtää asiakkaiden moninaisuutta sekä elämänkokemuksia kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
• tuntee kielitietoisuuden ja selkokielen perusteet
• osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavissa asiakastilanteissa
• tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
• osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

• ammatilliset vuorovaikutustaidot ja dialogisuus asiakastyössä
• eettisyys vuorovaikutuksessa ja asiakastyössä
• sensitiivisyys kohtaamisessa
• selkokielen perusteet sosiaalialan asiakastyössä
• kielitietoisuus
• ryhmätoiminta ja dialoginen vuorovaikutus ryhmässä
• työturvallisuuden perusteet, ennakointi ja ennaltaehkäisy haastavissa asiakastilanteissa
• ammatillinen reflektiotaito

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Oppimateriaalit

Tiimitehtävä: Asiakasvuorovaikutus:

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. Myös e-kirjana.
Lahti, J. (2021). Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-900-7
Lamminmäki, R. (2020) Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000).
Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin:
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a

Yksilötehtävä: Minä ryhmässä:

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
tai
Niemistö, R. (2007 tai uudempi).Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
tai
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A.-M., & Lahikainen, A. R. (2013 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.

Lisämateriaalia:
Papunen, T. (2023). Ryhmäyttävää toimintaa rakentamassa – opas yhteistyölle. https://www.hel.fi/static/julkaisut/kulttuuri-vapaa-aika/saavutettava-ryhmayttavaa-toimintaa-rakentamassa-opas-yhteistyolle-3.pdf
Sihvo, P., & Koski, A. (toim.) (2020). Eettinen toimintamalli – osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B:65) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-314-4
Leisti, M., & Mattila, S. (2023): Empatialla osallisuutta. (Mikrokirjat 49). Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-403-6
Rahmel, P. (2023) Reittiopas yhteisöllisyyteen. (Oiva-sarja 61). Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-416-6
Ståhlberg, L. (2019) Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus. Saatavilla Diakin kirjastossa.
Roininen, M. (toim.) (2022). ARVO ihmiselle: Verkostomainen työskentely järjestö- ja diakoniatoiminnassa. (Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 147). Turun ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-819-1
Seppänen, M. (2022). Näin selviät tiimin jäsenenä: Tunnetaidot työkaluna sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus. Saatavilla Diakin kirjastossa, myös e-kirjana.
Kannisto, H., Asikainen, I., Puro, V., Ansio, H., Koskela, I., Valtonen, T., Paajanen, T., & Toivio, P.
(2022). Turvaa tiimistä! – työryhmät turvallisuuden tekijöinä: Hankkeen loppuraportti. Työterveyslaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-035-5
Gjerstad, E. (2023). Tunnetekoälyn etiikka toimijuuden valossa – kohteena pedagogisesti orientoitunut ryhmävuorovaikutustutkimus. eSignals Research, 3(1). http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031031088
Kiikeri, P. (17.9.2021). Hymyn vaikutus positiivisen tunnetilan syntymiseen digitaalisessa vuorovaikutuksessa. eSignals Pro. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101451020
Siitonen, M., Raappana, M., & Nissi, R. (23.4.2024). Tekoäly heijastuu luottamukseen, vuorovaikutukseen – ja käsitykseen ihmisen toimijuudesta. Tiedonportti. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405033293
Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Materiaalia itseopiskeluun:
Sosionomi (AMK) -koulutuksesta valmistuneen osaamisvaatimukset eli kompetenssit
Mieli. Ihmissuhteet ja vuorovaikutus
Kielijelppi
Belbinin tiimiroolit
The Nine Belbin Team Roles
Tiivistelmädiat rooleista
Selkokeskus, verkkosivut

Opetusmenetelmät

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä ryhmässä -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)

Orientaatio, opetus ja seminaar toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Lisätiedot

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.

Siirry alkuun