AKE03VS25HKI-SOS Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AKE0305A25S-3004
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 05.10.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Heidi Silvan
- Severi Saihomaa
- Groups
-
V-S25sosV-S25sos
- Course
- AKE0305A25S
Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Thu 04.09.2025 time 08:30 - 10:45 (2 h 15 min) |
AKE03/ Orientaatio |
Zoom
|
|
Thu 04.09.2025 time 11:30 - 13:45 (2 h 15 min) |
AKE03/ Luento 1 |
Zoom
|
|
Thu 04.09.2025 time 14:00 - 16:30 (2 h 30 min) |
AKE03/ Luento 2 |
Zoom
|
|
Thu 11.09.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
AKE03/ Luento 3 |
Zoom
|
|
Thu 11.09.2025 time 11:30 - 12:45 (1 h 15 min) |
AKE03 Tehtävän väliohjaus A-ryhmä |
Zoom
|
|
Thu 11.09.2025 time 11:30 - 12:45 (1 h 15 min) |
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä |
Zoom
|
|
Thu 11.09.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
AKE03/ Luento 4 |
Zoom
|
|
Tue 16.09.2025 time 08:30 - 10:45 (2 h 15 min) |
AKE03/ Luento 5 |
Zoom
|
|
Thu 25.09.2025 time 10:00 - 12:15 (2 h 15 min) |
AKE03/ Itsenäinen työskentely |
itsenäinen työskentely
|
|
Fri 03.10.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AKE03/ Seminaari A-ryhmä |
Zoom
|
|
Fri 03.10.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AKE03/ Seminaari B-ryhmä |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso alkaa infolla, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari.
Objective
Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• understand the customer’s diversity and life experiences as the basis for interaction and actions
• know the basics of language awareness and simplified language
• know how to consider safety in challenging customer situations
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills
Content
• professional people skills and dialogue in customer work
• ethical principles in interactions and customer work
• sensitivity in interactions
• basics of simplified language in social customer work
• language skills
• group activities and dialogue in a group
• basics of occupational safety, anticipation and prevention in challenging customer situations
• professional reflection skills
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti
Materials
Tiimitehtävä: Asiakasvuorovaikutus:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. Myös e-kirjana.
Lahti, J. (2021). Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-900-7
Lamminmäki, R. (2020) Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000).
Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin:
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
Yksilötehtävä: Minä ryhmässä:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
tai
Niemistö, R. (2007 tai uudempi).Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
tai
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A.-M., & Lahikainen, A. R. (2013 tai uudempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
Lisämateriaalia:
Papunen, T. (2023). Ryhmäyttävää toimintaa rakentamassa – opas yhteistyölle. https://www.hel.fi/static/julkaisut/kulttuuri-vapaa-aika/saavutettava-ryhmayttavaa-toimintaa-rakentamassa-opas-yhteistyolle-3.pdf
Sihvo, P., & Koski, A. (toim.) (2020). Eettinen toimintamalli – osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B:65) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-314-4
Leisti, M., & Mattila, S. (2023): Empatialla osallisuutta. (Mikrokirjat 49). Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-403-6
Rahmel, P. (2023) Reittiopas yhteisöllisyyteen. (Oiva-sarja 61). Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-416-6
Ståhlberg, L. (2019) Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus. Saatavilla Diakin kirjastossa.
Roininen, M. (toim.) (2022). ARVO ihmiselle: Verkostomainen työskentely järjestö- ja diakoniatoiminnassa. (Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 147). Turun ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-819-1
Seppänen, M. (2022). Näin selviät tiimin jäsenenä: Tunnetaidot työkaluna sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus. Saatavilla Diakin kirjastossa, myös e-kirjana.
Kannisto, H., Asikainen, I., Puro, V., Ansio, H., Koskela, I., Valtonen, T., Paajanen, T., & Toivio, P.
(2022). Turvaa tiimistä! – työryhmät turvallisuuden tekijöinä: Hankkeen loppuraportti. Työterveyslaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-035-5
Gjerstad, E. (2023). Tunnetekoälyn etiikka toimijuuden valossa – kohteena pedagogisesti orientoitunut ryhmävuorovaikutustutkimus. eSignals Research, 3(1). http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031031088
Kiikeri, P. (17.9.2021). Hymyn vaikutus positiivisen tunnetilan syntymiseen digitaalisessa vuorovaikutuksessa. eSignals Pro. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101451020
Siitonen, M., Raappana, M., & Nissi, R. (23.4.2024). Tekoäly heijastuu luottamukseen, vuorovaikutukseen – ja käsitykseen ihmisen toimijuudesta. Tiedonportti. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405033293
Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Materiaalia itseopiskeluun:
Sosionomi (AMK) -koulutuksesta valmistuneen osaamisvaatimukset eli kompetenssit
Mieli. Ihmissuhteet ja vuorovaikutus
Kielijelppi
Belbinin tiimiroolit
The Nine Belbin Team Roles
Tiivistelmädiat rooleista
Selkokeskus, verkkosivut
Teaching methods
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä ryhmässä -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
Student workload
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)
Orientaatio, opetus ja seminaar toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Further information
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.
AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.