LST02VK26DIAK Systeeminen ja suhdeperustainen työskentely lastensuojelutyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: LST0205A21S-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 10.11.2025 - 30.11.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
 
- Ajoitus
 - 23.02.2026 - 29.03.2026
 - Toteutus ei ole vielä alkanut.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Yksikkö
 - Sosiaali- ja kirkonala
 
- Kampus
 - Diakin yhteinen toteutus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 100
 
- Koulutus
 - Sosionomi (AMK)
 
- Opettajat
 - Mari Kirkanen
 - Tarja Isomäki
 
- Ryhmät
 - 
                        DiakDiak yhteinen
 - 
                        HKI-S24sosHKI-S24sos
 
- Opintojakso
 - LST0205A21S
 
Toteutukselle LST02VK26DIAK Systeeminen ja suhdeperustainen työskentely lastensuojelutyössä LST0205A21S-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä
                    
Tavoitteet
Opiskelija
•	ymmärtää systeemisen, suunnitelmallisen ja suhdeperustaisen työskentelyn lähtökodat ja 
         merkityksen lastensuojelun arjessa
•	osaa tukea suhteissa rakentuvaa lapsen hyvinvointia, turvallisuuden tunnetta, toimijuutta 
         ja myönteistä minäkuvaa 
•	osaa luoda luottamuksellisia ja dialogisia suhteita, joiden varassa työskentely tapahtuu ja 
        ymmärtää perheterapeuttisen ajattelutavan merkityksen lastensuojelutyössä
•	osaa toimia lapsikeskeisesti ja monitoimijaisesti tehostetussa perhetyössä ja 
        perhekuntoutuksessa
                    
Sisältö
•	systeeminen ajattelu ja suhdeperustaisuus lastensuojelutyössä 
•	dialoginen, voimavarakeskeinen ja narratiivinen työskentely 
•	lapsen hyvinvointia tukeva, lapsikeskeinen työskentely 
•	perhetyön porrasteinen malli 
•	monitoimijaisen perhetyön sisältöelementit lastensuojelun perhetyössä ja 
        perhekuntoutuksessa 
•	työmenetelmiä ja keinoja suhdeperustaiseen työskentelyyn
                    
Aika ja paikka
Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali päivitetään aina opintojakson toteutuksen yhteydessä, joten tänne voi tulla muutoksia.
•	Fagerström, Katarina, Pyhäjoki Jukka, Yliruka Laura ja Petrelius Päivi (2023). Systeemisen työtavan rantautuminen Suomen lastensuojeluun. Perhe- ja pariterapialehti 3/2023.
•	Henttonen. Tanja, Sellergren. Hanna ja Ruottinen. Tanja. (toim). 2020. Vauvatyötä haastavissa perhetilanteissa. Käsikirja. Ensi- ja turvakotien liitto. 
•	Jussila, Heidi & Ailoranta, Assi. 2024. Vaikuttava traumatietoinen kuntouttava työ lastensuojelun avohuollossa. (s.318–335) Teoksesta Isosävi, Sanna, Ruismäki, Marjo ja Kannisto, Saara-Leena. 2024. Traumatisoituminen ja perhesuhteet. Traumaterapiakeskus.
•	Petrelius.Päivi ja Yliruka. Laura. 2023. Traumatietoisen työotteen ja systeemisen lastensuojelun yhtymäkohtia etsimässä. (s.181-201) Teoksesta Limner-Matikka. Johanna ja Hipp. Tiia. Traumainformoitu työote. 2023. PS-Kustannus.
•	Systeemisyys: lapsen etu ja perhekeskeinen työote  Jaksossa keskustellaan lapsen edusta ja perhekeskeisestä työskentelystä. Keskustelemassa erikoissosiaalityöntekijä Marjo Oinonen ja psykologi Anna Kouvo. Haastattelemassa psykologi Sari Ahlqvist-Björkroth. 30 min
•	Särkiö. H. 2021. Miten saada näkymättömät lapset näkyviksi? (sivut 24–33). Teoksesta Petrelius. P, Yliruka. L ja Miettinen. N. (toim.) 2021. Systeemisiä kokeiluja - kohti jatkuvaa yhdessä oppimista. THL Työpaperi 7/2021
                    
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä. Jakson lopussa palautettava yksilötyönä tehtävä oppimistehtävä, johon sisältyy perhetyöntekijän haastattelu.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija tekee opintojakson aikana perhetyöntekijän haastattelun.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee lastensuojelussa työskentelevän perhetyön työntekijän haastattelun ja kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä.
                    
Esitietovaatimukset
Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa.  Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
                    
Lisätiedot
Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4