Skip to main content

LST02VK26DIAK Systemic and relationship-based child protection work (5cr)

Code: LST0205A21S-3008

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.02.2026 - 29.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Mari Kirkanen
Tarja Isomäki
Course
LST0205A21S

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 23.02.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
LST02/ Orientaatio ja luento 1
Zoom
Mon 02.03.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
LST02/ Luento 2
Zoom
Thu 12.03.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
LST02/ Luento 3
Zoom
Wed 18.03.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
LST02/ Luento 4
Zoom
Mon 23.03.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
LST02/ Luento 5
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä

Objective

Students will be able to
• understand the starting points of systemic, planned and relationship-based approaches
and their role in child protection work
• support a child’s wellbeing, sense of security, agency and positive self-image through a
relationship-based approach
• establish confidential and dialogic relationships and understand the role of family-
therapeutic approaches in child protection
• work in a child-centred and multi-agency way in intensive family support and
rehabilitation

Content

• systemic thinking and the relationship-based approach in child protection
• dialogic, strengths-focused and narrative-based approaches
• well-being supportive, child-centred approaches
• a staged model of family support
• contents of multi-agency family support in family interventions and rehabilitation in child
protection
• approaches and methods of relationship-based work

Location and time

Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.

Materials

Oppimateriaali päivitetään aina opintojakson toteutuksen yhteydessä, joten tänne voi tulla muutoksia.
• Fagerström, Katarina, Pyhäjoki Jukka, Yliruka Laura ja Petrelius Päivi (2023). Systeemisen työtavan rantautuminen Suomen lastensuojeluun. Perhe- ja pariterapialehti 3/2023.
• Henttonen. Tanja, Sellergren. Hanna ja Ruottinen. Tanja. (toim). 2020. Vauvatyötä haastavissa perhetilanteissa. Käsikirja. Ensi- ja turvakotien liitto.
• Jussila, Heidi & Ailoranta, Assi. 2024. Vaikuttava traumatietoinen kuntouttava työ lastensuojelun avohuollossa. (s.318–335) Teoksesta Isosävi, Sanna, Ruismäki, Marjo ja Kannisto, Saara-Leena. 2024. Traumatisoituminen ja perhesuhteet. Traumaterapiakeskus.
• Petrelius.Päivi ja Yliruka. Laura. 2023. Traumatietoisen työotteen ja systeemisen lastensuojelun yhtymäkohtia etsimässä. (s.181-201) Teoksesta Limner-Matikka. Johanna ja Hipp. Tiia. Traumainformoitu työote. 2023. PS-Kustannus.
• Systeemisyys: lapsen etu ja perhekeskeinen työote Jaksossa keskustellaan lapsen edusta ja perhekeskeisestä työskentelystä. Keskustelemassa erikoissosiaalityöntekijä Marjo Oinonen ja psykologi Anna Kouvo. Haastattelemassa psykologi Sari Ahlqvist-Björkroth. 30 min
• Särkiö. H. 2021. Miten saada näkymättömät lapset näkyviksi? (sivut 24–33). Teoksesta Petrelius. P, Yliruka. L ja Miettinen. N. (toim.) 2021. Systeemisiä kokeiluja - kohti jatkuvaa yhdessä oppimista. THL Työpaperi 7/2021

Teaching methods

Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä. Jakson lopussa palautettava yksilötyönä tehtävä oppimistehtävä, johon sisältyy perhetyöntekijän haastattelu.

Employer connections

Opiskelija tekee opintojakson aikana perhetyöntekijän haastattelun.

Exam schedules

Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.

Completion alternatives

Opiskelija tekee lastensuojelussa työskentelevän perhetyön työntekijän haastattelun ja kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.

Student workload

Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä.

Qualifications

Diak degree students: Completion of the thematic modules Assistance and the Service System (1 semester) and Inclusion and Guidance (2 semester), or equivalent accredited prior learning. The Family Work and Welfare (5 ECTS) course must be completed or accredited as prior learning.
Open UAS students: The course is available in Open UAS. Students are expected to be familiar with social work and the service systems of family support and child welfare, and the basics of customer case work. The course requires the ability to produce written and oral outputs.

Further information

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Go back to top of page