LST02VK26DIAK Systemic and relationship-based child protection work (5cr)
Code: LST0205A21S-3008
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.02.2026 - 29.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Mari Kirkanen
- Tarja Isomäki
- Course
- LST0205A21S
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 23.02.2026 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
LST02/ Orientaatio ja luento 1 |
Zoom
|
|
Mon 02.03.2026 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
LST02/ Luento 2 |
Zoom
|
|
Thu 12.03.2026 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
LST02/ Luento 3 |
Zoom
|
|
Wed 18.03.2026 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
LST02/ Luento 4 |
Zoom
|
|
Mon 23.03.2026 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
LST02/ Luento 5 |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä
Objective
Students will be able to
• understand the starting points of systemic, planned and relationship-based approaches
and their role in child protection work
• support a child’s wellbeing, sense of security, agency and positive self-image through a
relationship-based approach
• establish confidential and dialogic relationships and understand the role of family-
therapeutic approaches in child protection
• work in a child-centred and multi-agency way in intensive family support and
rehabilitation
Content
• systemic thinking and the relationship-based approach in child protection
• dialogic, strengths-focused and narrative-based approaches
• well-being supportive, child-centred approaches
• a staged model of family support
• contents of multi-agency family support in family interventions and rehabilitation in child
protection
• approaches and methods of relationship-based work
Location and time
Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.
Materials
Oppimateriaali päivitetään aina opintojakson toteutuksen yhteydessä, joten tänne voi tulla muutoksia.
• Fagerström, Katarina, Pyhäjoki Jukka, Yliruka Laura ja Petrelius Päivi (2023). Systeemisen työtavan rantautuminen Suomen lastensuojeluun. Perhe- ja pariterapialehti 3/2023.
• Henttonen. Tanja, Sellergren. Hanna ja Ruottinen. Tanja. (toim). 2020. Vauvatyötä haastavissa perhetilanteissa. Käsikirja. Ensi- ja turvakotien liitto.
• Jussila, Heidi & Ailoranta, Assi. 2024. Vaikuttava traumatietoinen kuntouttava työ lastensuojelun avohuollossa. (s.318–335) Teoksesta Isosävi, Sanna, Ruismäki, Marjo ja Kannisto, Saara-Leena. 2024. Traumatisoituminen ja perhesuhteet. Traumaterapiakeskus.
• Petrelius.Päivi ja Yliruka. Laura. 2023. Traumatietoisen työotteen ja systeemisen lastensuojelun yhtymäkohtia etsimässä. (s.181-201) Teoksesta Limner-Matikka. Johanna ja Hipp. Tiia. Traumainformoitu työote. 2023. PS-Kustannus.
• Systeemisyys: lapsen etu ja perhekeskeinen työote Jaksossa keskustellaan lapsen edusta ja perhekeskeisestä työskentelystä. Keskustelemassa erikoissosiaalityöntekijä Marjo Oinonen ja psykologi Anna Kouvo. Haastattelemassa psykologi Sari Ahlqvist-Björkroth. 30 min
• Särkiö. H. 2021. Miten saada näkymättömät lapset näkyviksi? (sivut 24–33). Teoksesta Petrelius. P, Yliruka. L ja Miettinen. N. (toim.) 2021. Systeemisiä kokeiluja - kohti jatkuvaa yhdessä oppimista. THL Työpaperi 7/2021
Teaching methods
Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä. Jakson lopussa palautettava yksilötyönä tehtävä oppimistehtävä, johon sisältyy perhetyöntekijän haastattelu.
Employer connections
Opiskelija tekee opintojakson aikana perhetyöntekijän haastattelun.
Exam schedules
Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.
Completion alternatives
Opiskelija tekee lastensuojelussa työskentelevän perhetyön työntekijän haastattelun ja kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.
Student workload
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä.
Qualifications
Diak degree students: Completion of the thematic modules Assistance and the Service System (1 semester) and Inclusion and Guidance (2 semester), or equivalent accredited prior learning. The Family Work and Welfare (5 ECTS) course must be completed or accredited as prior learning.
Open UAS students: The course is available in Open UAS. Students are expected to be familiar with social work and the service systems of family support and child welfare, and the basics of customer case work. The course requires the ability to produce written and oral outputs.
Further information
Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4