VAM01VK26DIAK Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus (5op)
Toteutuksen tunnus: VAM0105A20S-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 22.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Tiina Häkkinen
- Hanna Lamberg
- Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
HKI-K24sosdHKI-K24sosd
-
HKI-K24sosnHKI-K24sosn
-
OUL-K24sosdOUL-K24sosd
-
POR-K24sosdPOR-K24sosd
-
HKI-S24sosHKI-S24sos
- Opintojakso
- VAM0105A20S
Toteutukselle VAM01VK26DIAK Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus VAM0105A20S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vammaistyössä
- osaa eritellä vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuutta ja vammaisuuteen liittyviä erityiskysymyksiä.
Sisältö
- vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- vammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymykset
Oppimateriaalit
Oppimistehtävään kuuluva pakollinen kirjallisuus:
Vehmas, S. (toim.) (2010). Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (Sivut 6-28)
Oppimistehtävään liittyvää muuta kirjallisuutta:
Ihmisoikeuskeskus (2022). Suuntana vammaisten henkilöiden yhdenvertainen osallisuus työelämässä. Vammaisten henkilöiden työelämäosallisuuden edistäminen -yhteishanke.
Lamberg, F. & Syrjä, S. (2019). Kehitysvammaisten henkilöiden kokemuksia itsemääräämisoikeudesta. [Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.] http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193276
Lappeteläinen, A. (2021). Fyysisesti vammaisten naisten kertomukset äitiydestä : äitiysidentiteetin rakentumisen jännitteitä. [Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8580-6
Mölsä, P., & Mäkinen, S. (2023). Puheenvuoro: Vanhemmille annettavan, riittävän pitkäkestoisen tuen puolesta. Perhe- ja pariterapialehti, 39(2), 9. https://perhejapariterapialehti.journal.fi/article/view/137463
Niemi, R. (2018). Vammaisten ihmisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä : välittäminen, oikeuksien kunnioittaminen ja sosiaalinen arvostus vammaisten ihmisten omaelämäkerrallisissa kirjoituksissa. [Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808063749
Rasa, M. (2019). Vammaisen vanhemman toimijuus – hyväksyttyä ja kyseenalaista. [Väitöskirja. Lapin yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-167-5
Tepora-Niemi, S.-M. (2020). Eriarvoisuus työelämässä ja kuntoutuksessa. Vakavasti sairastuneen ja vammaisen henkilön toimijuus elämänkulussa. (Diak tutkimus). [Väitöskirja. Helsingin yliopisto].
Vehmas, S. (toim.) (2010) Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (julkaisun muut osiot)
Ylisassi, H., Weiste, E., Sinervo, L., Kurki, A., Toiviainen, H., Clottes Heikkilä, H., & Käpykangas, S. (2023). Muuttuva asiakkuus, asiakaskategoriat ja asiakkaan toimijuus kehitysvammahuollon ammattilaisten puheessa. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 31(3), 272- 289. https://journal.fi/janus/article/view/115388
Kaikki oppimateriaalit on e-oppimateriaaleja.
Muutokset oppimateriaalilistassa ovat mahdollisia.
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteena on asiakaslähtöisen ja ihmisoikeusperustaisen työotteen kehittyminen, mikä edellyttää opiskelijalta oman ajattelun ja vammaisuuteen liittyvien käsitysten tiedostamista sekä omaa toimintaa ohjaavien ajatusmallien kriittistä tarkastelua. Opiskelija syventää ymmärrystä vammaisen henkilön oikeuksista yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja tasa-arvoon sekä vammaisen henkilön hyvän elämän edellytyksiä.
Opintosuorituksen kuvaus:
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojaksoon sisältyy aikaan sidottu verkko-orientaatio, säännöllistä ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä prosessina etenevät kolme oppimisosiota.
1. Yhteistä ymmärrystä etsimässä vammaisuudesta -osio: Luentotallenne ja opiskelumateriaalit haltuun.
2. Vammaisen henkilön elämäntarina äänessä -osio: Kirjallisessa oppimistehtävässä kerätään henkilökohtaisesti haastattelemalla vammaisen henkilön elämänkokemuksista koostuva aineisto, joka analysoidaan opintojakson tavoitteiden näkökulmasta.
3. Vammaisuus osana yhteiskunnallista moninaisuutta -osio: Keskustelutehtävä, joka pohjautuu kirjallisessa oppimistehtävässä tehtyyn henkilöhaastatteluun.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät toteutuvat työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnistyy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) VAM01 opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on yksilötehtävä.
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Esitietovaatimukset
Edellyttää vammaistyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää YHT3 Vammaisuus 2 op opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista:
- Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
- Opiskelija tietää vammaisuuden ilmenemismuotoja.
- Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa, vammaistyön muotoja ja sitä ohjaavia arvoja sekä osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.