VAM01VK26DIAK Diversity of disabilities and disability work (5cr)
Code: VAM0105A20S-3007
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.01.2026 - 22.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Tiina Häkkinen
- Hanna Lamberg
- Course
- VAM0105A20S
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 4 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 19.01.2026 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
VAM01/ Orientaatio ja luento |
Zoom
|
|
Mon 02.02.2026 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
VAM01/ Ohjaustuokio |
Zoom
|
|
Tue 17.02.2026 time 12:30 - 13:30 (1 h 0 min) |
VAM01/ Ohjaustuokio |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• are familiar with the theoretical basis of disability work
• know how to act in a culturally sensitive manner and support equality and diversity in disability work
• know how to analyse the diversity of disabilities and disability work and the unique questions related to disabilities.
Content
• the theoretical basis of disability work
• cultural sensitivity, equality and diversity
• the diversity of disabilities and the unique questions related to disabilities
Materials
Oppimistehtävään kuuluva pakollinen kirjallisuus:
Vehmas, S. (toim.) (2010). Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (Sivut 6-28)
Oppimistehtävään liittyvää muuta kirjallisuutta:
Ihmisoikeuskeskus (2022). Suuntana vammaisten henkilöiden yhdenvertainen osallisuus työelämässä. Vammaisten henkilöiden työelämäosallisuuden edistäminen -yhteishanke.
Lamberg, F. & Syrjä, S. (2019). Kehitysvammaisten henkilöiden kokemuksia itsemääräämisoikeudesta. [Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.] http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193276
Lappeteläinen, A. (2021). Fyysisesti vammaisten naisten kertomukset äitiydestä : äitiysidentiteetin rakentumisen jännitteitä. [Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8580-6
Mölsä, P., & Mäkinen, S. (2023). Puheenvuoro: Vanhemmille annettavan, riittävän pitkäkestoisen tuen puolesta. Perhe- ja pariterapialehti, 39(2), 9. https://perhejapariterapialehti.journal.fi/article/view/137463
Niemi, R. (2018). Vammaisten ihmisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä : välittäminen, oikeuksien kunnioittaminen ja sosiaalinen arvostus vammaisten ihmisten omaelämäkerrallisissa kirjoituksissa. [Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808063749
Rasa, M. (2019). Vammaisen vanhemman toimijuus – hyväksyttyä ja kyseenalaista. [Väitöskirja. Lapin yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-167-5
Tepora-Niemi, S.-M. (2020). Eriarvoisuus työelämässä ja kuntoutuksessa. Vakavasti sairastuneen ja vammaisen henkilön toimijuus elämänkulussa. (Diak tutkimus). [Väitöskirja. Helsingin yliopisto].
Vehmas, S. (toim.) (2010) Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (julkaisun muut osiot)
Ylisassi, H., Weiste, E., Sinervo, L., Kurki, A., Toiviainen, H., Clottes Heikkilä, H., & Käpykangas, S. (2023). Muuttuva asiakkuus, asiakaskategoriat ja asiakkaan toimijuus kehitysvammahuollon ammattilaisten puheessa. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 31(3), 272- 289. https://journal.fi/janus/article/view/115388
Kaikki oppimateriaalit on e-oppimateriaaleja.
Muutokset oppimateriaalilistassa ovat mahdollisia.
Teaching methods
Opintojakson tavoitteena on asiakaslähtöisen ja ihmisoikeusperustaisen työotteen kehittyminen, mikä edellyttää opiskelijalta oman ajattelun ja vammaisuuteen liittyvien käsitysten tiedostamista sekä omaa toimintaa ohjaavien ajatusmallien kriittistä tarkastelua. Opiskelija syventää ymmärrystä vammaisen henkilön oikeuksista yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja tasa-arvoon sekä vammaisen henkilön hyvän elämän edellytyksiä.
Opintosuorituksen kuvaus:
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojaksoon sisältyy aikaan sidottu verkko-orientaatio, säännöllistä ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä prosessina etenevät kolme oppimisosiota.
1. Yhteistä ymmärrystä etsimässä vammaisuudesta -osio: Luentotallenne ja opiskelumateriaalit haltuun.
2. Vammaisen henkilön elämäntarina äänessä -osio: Kirjallisessa oppimistehtävässä kerätään henkilökohtaisesti haastattelemalla vammaisen henkilön elämänkokemuksista koostuva aineisto, joka analysoidaan opintojakson tavoitteiden näkökulmasta.
3. Vammaisuus osana yhteiskunnallista moninaisuutta -osio: Keskustelutehtävä, joka pohjautuu kirjallisessa oppimistehtävässä tehtyyn henkilöhaastatteluun.
Employer connections
Tehtävät toteutuvat työelämäyhteistyössä.
Completion alternatives
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnistyy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) VAM01 opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on yksilötehtävä.
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Qualifications
Edellyttää vammaistyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.
Further information
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää YHT3 Vammaisuus 2 op opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista:
- Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
- Opiskelija tietää vammaisuuden ilmenemismuotoja.
- Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa, vammaistyön muotoja ja sitä ohjaavia arvoja sekä osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.