Siirry suoraan sisältöön

KNA02MK26JKL Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6op)

Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.01.2026 - 10.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Jyväskylä
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna Jattu
Tiina Häkkinen
Ryhmät
JKL-S24sosn
JKL-S24sosn
Opintojakso
KNA0206A20S

Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 43 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 30.01.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Pe 30.01.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
JKL:n kristillinen opisto
Pe 13.03.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
KNA02 / Seminaari: rippikoulu
Jyväskylän kirjasto
Pe 13.03.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Seminaari: rippikoulu
Jyväskylän kirjasto
Pe 13.03.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Seminaari: rippikoulu
Jyväskylän kirjasto
Ke 01.04.2026 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
KNA02 / PALAUTUS: Ulkopuolisuuden ehkäisyn linjaukset
Ti 07.04.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Ti 07.04.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Ti 07.04.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Ke 08.04.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Ke 08.04.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Ke 08.04.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Ma 13.04.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
KNA02 / Luento
Zoom
Ma 20.04.2026 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
KNA02 / Luento
Zoom
To 30.04.2026 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
KNA02 / PALAUTUS: Menetelmätehtävä
To 30.04.2026 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
KNA02 / PALAUTUS: Jumalanpalvelus-tehtävä
Ti 05.05.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
KNA02 / Kokoava työskentely: Jumalanpalvelus ja hartaus -tehtävä
Jyväskylän kirjasto
Ke 06.05.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
KNA02 / Seminaari: menetelmätehtävä
Jyväskylän kirjasto
Ke 06.05.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Seminaari: menetelmätehtävä
Jyväskylän kirjasto
Ke 06.05.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
KNA02 / Seminaari: menetelmätehtävä
Jyväskylän kirjasto
To 07.05.2026 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Kirke-toiminta
Jyväskylän kirjasto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä

- Jattu, S., Kaartinen, J., Kokkonen, J., Paananen, T., Porkka, J., Pruuki, H., Syrjä, P., Tukeva, P., Vappula, K., Winqvist, R., & Åström, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 43, Kirkon kasvatus ja perheasiat). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- KIrkkohallitus. (2017). Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta). Kirkkohallitus.
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (i.a.). Turvallinen seurakunta. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/turvallinen-seurakunta/

Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä

- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teok(sessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa (s. 118–139). Kirjapaja.

Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2020). Kunnioittava ja toivoa herättävä kohtaaminen. Ennakointidialogin vetäjien käsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. => Luku 8 Dialogisten tilojen luomisesta
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L. Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. (S. 44-68).

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.

HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Siirry alkuun