Skip to main content

KNA02MK26JKL Operating methods and unique questions in church youth work (6cr)

Code: KNA0206A20S-3011

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.01.2026 - 10.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Jyväskylä
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Sanna Jattu
Tiina Häkkinen
Course
KNA0206A20S

Realization has 21 reservations. Total duration of reservations is 43 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 30.01.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Fri 30.01.2026 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
JKL:n kristillinen opisto
Fri 13.03.2026 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
KNA02 / Seminaari: rippikoulu
Jyväskylän kirjasto
Fri 13.03.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Seminaari: rippikoulu
Jyväskylän kirjasto
Fri 13.03.2026 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Seminaari: rippikoulu
Jyväskylän kirjasto
Wed 01.04.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
KNA02 / PALAUTUS: Ulkopuolisuuden ehkäisyn linjaukset
Tue 07.04.2026 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Tue 07.04.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Tue 07.04.2026 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Wed 08.04.2026 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Wed 08.04.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Wed 08.04.2026 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Luento
Jyväskylän kirjasto
Mon 13.04.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
KNA02 / Luento
Zoom
Mon 20.04.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
KNA02 / Luento
Zoom
Thu 30.04.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
KNA02 / PALAUTUS: Menetelmätehtävä
Thu 30.04.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
KNA02 / PALAUTUS: Jumalanpalvelus-tehtävä
Tue 05.05.2026 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
KNA02 / Kokoava työskentely: Jumalanpalvelus ja hartaus -tehtävä
Jyväskylän kirjasto
Wed 06.05.2026 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
KNA02 / Seminaari: menetelmätehtävä
Jyväskylän kirjasto
Wed 06.05.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Seminaari: menetelmätehtävä
Jyväskylän kirjasto
Wed 06.05.2026 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
KNA02 / Seminaari: menetelmätehtävä
Jyväskylän kirjasto
Thu 07.05.2026 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Kirke-toiminta
Jyväskylän kirjasto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.

Objective

Students
• know how to plan, execute and develop youth work together with young people, their families and other employees
• know how to support and strengthen the inclusion and agency of children, young people and their families in the parish
• know how to apply methods that support community, inclusion and resources when working with children, young people and their families
• know how to plan, execute and develop confirmation classes and other forms of church youth work together with parishioners and employees
• know how to utilise digital communication as a tool in youth work and Christian education
• understand the unique questions related to working with children and young people and know how to collaborate with other professionals
• know the basis of outreach youth work and youth service coordination
• know how to develop church service and devotional life together with families and employees

Content

• confirmation classes and camp counsellors
• early childhood education and other forms of youth work at church
• methods of group activities, group safety, camping and hiking
• digital youth work
• collaboration in multidisciplinary networks
• spirituality and spiritual guidance of children and young people
• crisis work and the unique questions related to pastoral care with children and young people
• development of church services and devotional life from the viewpoint of youth work

Materials

Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä

- Jattu, S., Kaartinen, J., Kokkonen, J., Paananen, T., Porkka, J., Pruuki, H., Syrjä, P., Tukeva, P., Vappula, K., Winqvist, R., & Åström, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 43, Kirkon kasvatus ja perheasiat). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- KIrkkohallitus. (2017). Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta). Kirkkohallitus.
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (i.a.). Turvallinen seurakunta. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/turvallinen-seurakunta/

Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä

- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teok(sessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa (s. 118–139). Kirjapaja.

Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2020). Kunnioittava ja toivoa herättävä kohtaaminen. Ennakointidialogin vetäjien käsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. => Luku 8 Dialogisten tilojen luomisesta
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L. Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. (S. 44-68).

Teaching methods

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.

HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.

Employer connections

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

International connections

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Student workload

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Go back to top of page