Siirry suoraan sisältöön

ASP01PK26HKI Työelämäosaaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: ASP0104A20S-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2026 - 01.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opintojakso
ASP0104A20S

Toteutukselle ASP01PK26HKI Työelämäosaaminen ASP0104A20S-3025 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Oppimissisältöihin tutustuminen
Luentotallenteiden kuunteleminen
Lakitesti
Tiimitehtävä

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.

Sisältö

- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.

Sutela, H., Pärnänen, A., & Keyriläinen, M. (2019). Digiajan työelämä: työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus. https://urn.fi/URN:ISBN:978–952–244–634–3

Heiskanen, T., Syvänen, S., & Rissanen, T. (2019). Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-006-9

Opetusmenetelmät

Lähi-ja verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat halutessaan ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävissä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.

Kirjallisuus:
Sutela, H., Pärnänen, A., & Keyriläinen, M. (2019). Digiajan työelämä: työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus. https://urn.fi/URN:ISBN:978–952–244–634–3

Heiskanen, T., Syvänen, S., & Rissanen, T. (2019). Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-006-9

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimissisältöihin tutustuminen 27h
Luentotallenteiden kuunteleminen 27h
Lakitesti 27h
Tiimitehtävä 54h

Lisätiedot

Osallistuminen opintojakson orientaatioon on pakollista
Osallistuminen yhteen tiimitehtävän ohjauskertaan on pakollista

Siirry alkuun