Siirry suoraan sisältöön

MOY4VK26DIAK Johtaminen ja yhteiskehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: MOY4005Y21S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.03.2026 - 17.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettajat
Anne Määttä
Arja Koski
Hanna Hovila
Ryhmät
Y-S25termo
Y-S25termo
Opintojakso
MOY4005Y21S

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 10 min.

Aika Aihe Tila
Pe 13.03.2026 klo 08:00 - 08:30
(0 t 30 min)
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna)

La 14.03.2026 klo 08:00 - 08:30
(0 t 30 min)
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna)

Su 15.03.2026 klo 08:00 - 08:30
(0 t 30 min)
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna)

Ke 18.03.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
MOY4 / Luento 1
Zoom
Ti 07.04.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
MOY4 / Luento 2
Zoom
Ti 14.04.2026 klo 16:00 - 17:40
(1 t 40 min)
MOY4 / Ohjaus
Zoom
Ma 20.04.2026 klo 16:00 - 17:00
(1 t 0 min)
MOY4 / Ohjaus
Zoom
Ma 27.04.2026 klo 16:00 - 17:00
(1 t 0 min)
MOY4 / Ohjaus
Zoom
Ma 11.05.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
MOY4 / Työpajat
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

-Yksilölliset orientoivat tehtävät Howspace-työskentelytilassa 10.-17.3.2026
-Opintojakson orientaatio, luennot ja työskentely: Yhteiskehittäminen teoriassa ja käytännössä, yhteiskehittämisen menetelmät sekä yhteiskehittämisen johtaminen, ryhmätyöskentelyn käynnistyminen.
18.3. klo 15.00-18.00
7.4. klo 15.00-18.00

Ohjaukset:
14.4. klo 16.00-17.30
20.4. klo 16.00-17.30
27.4. klo 16.00-17.30

-Yhteiskehittämisen pajat 11.5.2026.
-Yhteiskehittämisen pajan arviointi ja reflektio 11.5.2025 ja siitä tuotettu kirjallinen raportti.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• edistää yhteiskehittämiseen liittyvää osaamista kehitysprosessien johtamisessa
• johtaa asiakaslähtöisiä yhteiskehittämisprosesseja monialaisessa yhteistyössä
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia yhteiskehittämismenetelmiä muutosprosessien johtamisessa
• fasilitoida ja arvioida yhteiskehittämisprosesseja ja niiden tuloksia innovatiivisten ja refleksiivisten käytäntöjen edistämiseksi

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 13.3.2026 - 11.5.2026. Online-työskentely toteutuu opintojakson Zoomissa hyödyntäen howspace-työtilaa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali

Ansell, C. and Torfing, J. (2021) Co-creation: the new kid on the block in public governance, Policy & Politics, vol 49 no 2, 211–230 .
https://anna.diak.fi/login?url=https://search.proquest.com/docview/2552288250?accountid=27043

Jalonen, H. (2019) Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea? Vol 38 Nro 4 (2019): Hallinnon Tutkimus, s. 305–311. Linkki: Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea?

Keskitalo, E., & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.). (2021). Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin - kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. (Diak Työelämä 25). Diakonia-ammattikorkeakoulu.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6

Perikangas, S., Määttä, A., & Tuurnas, S. (2023). Ensuring social equity through service integration design. Public Management Review, 27(2), 452–472.
https://doi.org/10.1080/14719037.2023.2246962

Pirinen, A. (2016) The Barriers and Enablers of Co-design for Services. International Journal of Design Vol. 10 No. 3 2016, s. 27-42. The Barriers and Enablers of Co-design for Services

Summa, T, & Tuominen K. (2009). Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn. Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry. Saatavilla https://globaalikasvatus.fi/wp-content/uploads/sites/6/2021/08/fasilitaattorin-tyokirja-menetelmia-sujuvaan-ryhmatyoskentelyyn.pdf

Suositeltavat lähteet on ilmoitettu Diaklen työskentelyalueella.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Menetelmät:
- luento-opetus
- ohjauskeskustelut
- yksilötehtävä
- ryhmätehtävä
- työpaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhteiskehittämisen työpajan valitsemastaan aiheesta työelämätoimijoille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

Kansainvälisyys

Englanninkielinen oppimateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen toteutustapa - osiot:
1. Yksilötyöskentely opintojakson materiaalin pohjalta Howspacessa: Yhteiskehittämisen teoreettinen tausta, yhteiskehittämisen menetelmät ja fasilitointi
2. Työelämän toimintaympäristössä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu työpaja yhteistyössä sote tai kirkonalan toimijoiden kanssa.
3. Prosessin dokumentointi: perustelut toiminnalle sekä toteutuneen prosessin raportointi videotallenteena. Prosessista sovitaan etukäteen opintojakson vastaavan opettajan kanssa.

TAI

Opinnollistaminen Diakin opinnollistamisohjeistuksen mukaisesti. Edellyttää kirjallista, opintojakson vastaavan opettajan hyväksymää opinnollistamissuunnitelmaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).

Lisätiedot

Opintojakso toteutuu ryhmien työskentelyprosessina Howspace-ympäristössä. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää sitoutumista eli kaikkien työvaiheiden toteuttamiseen yhdessä ryhmän kanssa.

Siirry alkuun