MOY4VK26DIAK Johtaminen ja yhteiskehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: MOY4005Y21S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.03.2026 - 17.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Diak Master School ja jatkuva oppiminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 10 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Pe 13.03.2026 klo 08:00 - 08:30 (0 t 30 min) |
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna) |
|
|
La 14.03.2026 klo 08:00 - 08:30 (0 t 30 min) |
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna) |
|
|
Su 15.03.2026 klo 08:00 - 08:30 (0 t 30 min) |
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna) |
|
|
Ke 18.03.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
MOY4 / Luento 1 |
Zoom
|
|
Ti 07.04.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
MOY4 / Luento 2 |
Zoom
|
|
Ti 14.04.2026 klo 16:00 - 17:40 (1 t 40 min) |
MOY4 / Ohjaus |
Zoom
|
|
Ma 20.04.2026 klo 16:00 - 17:00 (1 t 0 min) |
MOY4 / Ohjaus |
Zoom
|
|
Ma 27.04.2026 klo 16:00 - 17:00 (1 t 0 min) |
MOY4 / Ohjaus |
Zoom
|
|
Ma 11.05.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
MOY4 / Työpajat |
Zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
-Yksilölliset orientoivat tehtävät Howspace-työskentelytilassa 10.-17.3.2026
-Opintojakson orientaatio, luennot ja työskentely: Yhteiskehittäminen teoriassa ja käytännössä, yhteiskehittämisen menetelmät sekä yhteiskehittämisen johtaminen, ryhmätyöskentelyn käynnistyminen.
18.3. klo 15.00-18.00
7.4. klo 15.00-18.00
Ohjaukset:
14.4. klo 16.00-17.30
20.4. klo 16.00-17.30
27.4. klo 16.00-17.30
-Yhteiskehittämisen pajat 11.5.2026.
-Yhteiskehittämisen pajan arviointi ja reflektio 11.5.2025 ja siitä tuotettu kirjallinen raportti.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• edistää yhteiskehittämiseen liittyvää osaamista kehitysprosessien johtamisessa
• johtaa asiakaslähtöisiä yhteiskehittämisprosesseja monialaisessa yhteistyössä
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia yhteiskehittämismenetelmiä muutosprosessien johtamisessa
• fasilitoida ja arvioida yhteiskehittämisprosesseja ja niiden tuloksia innovatiivisten ja refleksiivisten käytäntöjen edistämiseksi
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 13.3.2026 - 11.5.2026. Online-työskentely toteutuu opintojakson Zoomissa hyödyntäen howspace-työtilaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali
Ansell, C. and Torfing, J. (2021) Co-creation: the new kid on the block in public governance, Policy & Politics, vol 49 no 2, 211–230 .
https://anna.diak.fi/login?url=https://search.proquest.com/docview/2552288250?accountid=27043
Jalonen, H. (2019) Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea? Vol 38 Nro 4 (2019): Hallinnon Tutkimus, s. 305–311. Linkki: Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea?
Keskitalo, E., & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.). (2021). Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin - kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. (Diak Työelämä 25). Diakonia-ammattikorkeakoulu.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6
Perikangas, S., Määttä, A., & Tuurnas, S. (2023). Ensuring social equity through service integration design. Public Management Review, 27(2), 452–472.
https://doi.org/10.1080/14719037.2023.2246962
Pirinen, A. (2016) The Barriers and Enablers of Co-design for Services. International Journal of Design Vol. 10 No. 3 2016, s. 27-42. The Barriers and Enablers of Co-design for Services
Summa, T, & Tuominen K. (2009). Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn. Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry. Saatavilla https://globaalikasvatus.fi/wp-content/uploads/sites/6/2021/08/fasilitaattorin-tyokirja-menetelmia-sujuvaan-ryhmatyoskentelyyn.pdf
Suositeltavat lähteet on ilmoitettu Diaklen työskentelyalueella.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Menetelmät:
- luento-opetus
- ohjauskeskustelut
- yksilötehtävä
- ryhmätehtävä
- työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhteiskehittämisen työpajan valitsemastaan aiheesta työelämätoimijoille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Kansainvälisyys
Englanninkielinen oppimateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoinen toteutustapa - osiot:
1. Yksilötyöskentely opintojakson materiaalin pohjalta Howspacessa: Yhteiskehittämisen teoreettinen tausta, yhteiskehittämisen menetelmät ja fasilitointi
2. Työelämän toimintaympäristössä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu työpaja yhteistyössä sote tai kirkonalan toimijoiden kanssa.
3. Prosessin dokumentointi: perustelut toiminnalle sekä toteutuneen prosessin raportointi videotallenteena. Prosessista sovitaan etukäteen opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
TAI
Opinnollistaminen Diakin opinnollistamisohjeistuksen mukaisesti. Edellyttää kirjallista, opintojakson vastaavan opettajan hyväksymää opinnollistamissuunnitelmaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
Lisätiedot
Opintojakso toteutuu ryhmien työskentelyprosessina Howspace-ympäristössä. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää sitoutumista eli kaikkien työvaiheiden toteuttamiseen yhdessä ryhmän kanssa.