Skip to main content

MOY4VK26DIAK Leading co-creation (5cr)

Code: MOY4005Y21S-3004

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.03.2026 - 17.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Teachers
Anne Määttä
Arja Koski
Hanna Hovila
Course
MOY4005Y21S

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 14 h 10 min.

Time Topic Location
Fri 13.03.2026 time 08:00 - 08:30
(0 h 30 min)
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna)

Sat 14.03.2026 time 08:00 - 08:30
(0 h 30 min)
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna)

Sun 15.03.2026 time 08:00 - 08:30
(0 h 30 min)
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna)

Wed 18.03.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
MOY4 / Luento 1
Zoom
Tue 07.04.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
MOY4 / Luento 2
Zoom
Tue 14.04.2026 time 16:00 - 17:40
(1 h 40 min)
MOY4 / Ohjaus
Zoom
Mon 20.04.2026 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
MOY4 / Ohjaus
Zoom
Mon 27.04.2026 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
MOY4 / Ohjaus
Zoom
Mon 11.05.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
MOY4 / Työpajat
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

-Yksilölliset orientoivat tehtävät Howspace-työskentelytilassa 10.-17.3.2026
-Opintojakson orientaatio, luennot ja työskentely: Yhteiskehittäminen teoriassa ja käytännössä, yhteiskehittämisen menetelmät sekä yhteiskehittämisen johtaminen, ryhmätyöskentelyn käynnistyminen.
18.3. klo 15.00-18.00
7.4. klo 15.00-18.00

Ohjaukset:
14.4. klo 16.00-17.30
20.4. klo 16.00-17.30
27.4. klo 16.00-17.30

-Yhteiskehittämisen pajat 11.5.2026.
-Yhteiskehittämisen pajan arviointi ja reflektio 11.5.2025 ja siitä tuotettu kirjallinen raportti.

Objective

The student
• is able to develop their co-creation competence when leading development processes.
• is able to lead co-creation processes in interdisciplinary collaboration with service users.
• is able to lead organisational change processes by applying appropriate co-creation methods.
• is able to facilitate and evaluate co-creation processes and their outcomes to promote reflective and innovative practices.

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 13.3.2026 - 11.5.2026. Online-työskentely toteutuu opintojakson Zoomissa hyödyntäen howspace-työtilaa.

Materials

Oppimateriaali

Ansell, C. and Torfing, J. (2021) Co-creation: the new kid on the block in public governance, Policy & Politics, vol 49 no 2, 211–230 .
https://anna.diak.fi/login?url=https://search.proquest.com/docview/2552288250?accountid=27043

Jalonen, H. (2019) Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea? Vol 38 Nro 4 (2019): Hallinnon Tutkimus, s. 305–311. Linkki: Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea?

Keskitalo, E., & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.). (2021). Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin - kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. (Diak Työelämä 25). Diakonia-ammattikorkeakoulu.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6

Perikangas, S., Määttä, A., & Tuurnas, S. (2023). Ensuring social equity through service integration design. Public Management Review, 27(2), 452–472.
https://doi.org/10.1080/14719037.2023.2246962

Pirinen, A. (2016) The Barriers and Enablers of Co-design for Services. International Journal of Design Vol. 10 No. 3 2016, s. 27-42. The Barriers and Enablers of Co-design for Services

Summa, T, & Tuominen K. (2009). Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn. Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry. Saatavilla https://globaalikasvatus.fi/wp-content/uploads/sites/6/2021/08/fasilitaattorin-tyokirja-menetelmia-sujuvaan-ryhmatyoskentelyyn.pdf

Suositeltavat lähteet on ilmoitettu Diaklen työskentelyalueella.

Teaching methods

Opintojakso on verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Menetelmät:
- luento-opetus
- ohjauskeskustelut
- yksilötehtävä
- ryhmätehtävä
- työpaja

Employer connections

Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhteiskehittämisen työpajan valitsemastaan aiheesta työelämätoimijoille.

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

International connections

Englanninkielinen oppimateriaali.

Completion alternatives

Opintojakson vaihtoehtoinen toteutustapa - osiot:
1. Yksilötyöskentely opintojakson materiaalin pohjalta Howspacessa: Yhteiskehittämisen teoreettinen tausta, yhteiskehittämisen menetelmät ja fasilitointi
2. Työelämän toimintaympäristössä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu työpaja yhteistyössä sote tai kirkonalan toimijoiden kanssa.
3. Prosessin dokumentointi: perustelut toiminnalle sekä toteutuneen prosessin raportointi videotallenteena. Prosessista sovitaan etukäteen opintojakson vastaavan opettajan kanssa.

TAI

Opinnollistaminen Diakin opinnollistamisohjeistuksen mukaisesti. Edellyttää kirjallista, opintojakson vastaavan opettajan hyväksymää opinnollistamissuunnitelmaa.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).

Further information

Opintojakso toteutuu ryhmien työskentelyprosessina Howspace-ympäristössä. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää sitoutumista eli kaikkien työvaiheiden toteuttamiseen yhdessä ryhmän kanssa.

Go back to top of page