MOY4VK26DIAK Leading co-creation (5cr)
Code: MOY4005Y21S-3004
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.03.2026 - 17.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- Interdisciplinary and Collaborative Leadership
- Teachers
- Anne Määttä
- Arja Koski
- Hanna Hovila
- Course
- MOY4005Y21S
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 14 h 10 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Fri 13.03.2026 time 08:00 - 08:30 (0 h 30 min) |
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna) |
|
|
Sat 14.03.2026 time 08:00 - 08:30 (0 h 30 min) |
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna) |
|
|
Sun 15.03.2026 time 08:00 - 08:30 (0 h 30 min) |
MOY4 / Opiskelijan oma työskentely: orientoituminen Howspace-työtilaan (sähköposti lähetetään kutsuna) |
|
|
Wed 18.03.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
MOY4 / Luento 1 |
Zoom
|
|
Tue 07.04.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
MOY4 / Luento 2 |
Zoom
|
|
Tue 14.04.2026 time 16:00 - 17:40 (1 h 40 min) |
MOY4 / Ohjaus |
Zoom
|
|
Mon 20.04.2026 time 16:00 - 17:00 (1 h 0 min) |
MOY4 / Ohjaus |
Zoom
|
|
Mon 27.04.2026 time 16:00 - 17:00 (1 h 0 min) |
MOY4 / Ohjaus |
Zoom
|
|
Mon 11.05.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
MOY4 / Työpajat |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
-Yksilölliset orientoivat tehtävät Howspace-työskentelytilassa 10.-17.3.2026
-Opintojakson orientaatio, luennot ja työskentely: Yhteiskehittäminen teoriassa ja käytännössä, yhteiskehittämisen menetelmät sekä yhteiskehittämisen johtaminen, ryhmätyöskentelyn käynnistyminen.
18.3. klo 15.00-18.00
7.4. klo 15.00-18.00
Ohjaukset:
14.4. klo 16.00-17.30
20.4. klo 16.00-17.30
27.4. klo 16.00-17.30
-Yhteiskehittämisen pajat 11.5.2026.
-Yhteiskehittämisen pajan arviointi ja reflektio 11.5.2025 ja siitä tuotettu kirjallinen raportti.
Objective
The student
• is able to develop their co-creation competence when leading development processes.
• is able to lead co-creation processes in interdisciplinary collaboration with service users.
• is able to lead organisational change processes by applying appropriate co-creation methods.
• is able to facilitate and evaluate co-creation processes and their outcomes to promote reflective and innovative practices.
Location and time
Opintojakso toteutuu ajalla 13.3.2026 - 11.5.2026. Online-työskentely toteutuu opintojakson Zoomissa hyödyntäen howspace-työtilaa.
Materials
Oppimateriaali
Ansell, C. and Torfing, J. (2021) Co-creation: the new kid on the block in public governance, Policy & Politics, vol 49 no 2, 211–230 .
https://anna.diak.fi/login?url=https://search.proquest.com/docview/2552288250?accountid=27043
Jalonen, H. (2019) Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea? Vol 38 Nro 4 (2019): Hallinnon Tutkimus, s. 305–311. Linkki: Julkisten palvelujen yhteiskehittäminen – kaunista puhetta vai suomalaisen julkishallinnon arkea?
Keskitalo, E., & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.). (2021). Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin - kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. (Diak Työelämä 25). Diakonia-ammattikorkeakoulu.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6
Perikangas, S., Määttä, A., & Tuurnas, S. (2023). Ensuring social equity through service integration design. Public Management Review, 27(2), 452–472.
https://doi.org/10.1080/14719037.2023.2246962
Pirinen, A. (2016) The Barriers and Enablers of Co-design for Services. International Journal of Design Vol. 10 No. 3 2016, s. 27-42. The Barriers and Enablers of Co-design for Services
Summa, T, & Tuominen K. (2009). Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn. Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry. Saatavilla https://globaalikasvatus.fi/wp-content/uploads/sites/6/2021/08/fasilitaattorin-tyokirja-menetelmia-sujuvaan-ryhmatyoskentelyyn.pdf
Suositeltavat lähteet on ilmoitettu Diaklen työskentelyalueella.
Teaching methods
Opintojakso on verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Menetelmät:
- luento-opetus
- ohjauskeskustelut
- yksilötehtävä
- ryhmätehtävä
- työpaja
Employer connections
Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhteiskehittämisen työpajan valitsemastaan aiheesta työelämätoimijoille.
Exam schedules
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
International connections
Englanninkielinen oppimateriaali.
Completion alternatives
Opintojakson vaihtoehtoinen toteutustapa - osiot:
1. Yksilötyöskentely opintojakson materiaalin pohjalta Howspacessa: Yhteiskehittämisen teoreettinen tausta, yhteiskehittämisen menetelmät ja fasilitointi
2. Työelämän toimintaympäristössä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu työpaja yhteistyössä sote tai kirkonalan toimijoiden kanssa.
3. Prosessin dokumentointi: perustelut toiminnalle sekä toteutuneen prosessin raportointi videotallenteena. Prosessista sovitaan etukäteen opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
TAI
Opinnollistaminen Diakin opinnollistamisohjeistuksen mukaisesti. Edellyttää kirjallista, opintojakson vastaavan opettajan hyväksymää opinnollistamissuunnitelmaa.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
Further information
Opintojakso toteutuu ryhmien työskentelyprosessina Howspace-ympäristössä. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää sitoutumista eli kaikkien työvaiheiden toteuttamiseen yhdessä ryhmän kanssa.