AKE03VK26VERKKO Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AKE0305A25S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 22.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Atte Kollanus
- Mika Alavaikko
- Ryhmät
-
V-K26sosV-K26sos
- Opintojakso
- AKE0305A25S
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 45 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ti 20.01.2026 klo 08:30 - 10:45 (2 t 15 min) |
AKE03/ Orientaatio |
Zoom
|
|
Ti 20.01.2026 klo 11:30 - 13:45 (2 t 15 min) |
AKE03/ Luento 1 |
Zoom
|
|
Ti 20.01.2026 klo 14:00 - 16:30 (2 t 30 min) |
AKE03/ Luento 2 |
Zoom
|
|
Ti 27.01.2026 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
AKE03/ Luento 4 |
Zoom
|
|
Ti 27.01.2026 klo 11:45 - 14:15 (2 t 30 min) |
AKE03/ Luento 3 |
Zoom
|
|
Ti 27.01.2026 klo 14:30 - 15:45 (1 t 15 min) |
AKE03 Tehtävän väliohjaus A-ryhmä |
Zoom
|
|
Ti 27.01.2026 klo 14:30 - 15:45 (1 t 15 min) |
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä |
Zoom
|
|
Ti 03.02.2026 klo 12:00 - 14:15 (2 t 15 min) |
AKE03/ Luento 5 |
Zoom
|
|
Pe 20.02.2026 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
AKE03/ Seminaari A-ryhmä |
Zoom
|
|
Pe 20.02.2026 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
AKE03/ Seminaari B-ryhmä |
Zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
• ymmärtää asiakkaiden moninaisuutta sekä elämänkokemuksia kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
• tuntee kielitietoisuuden ja selkokielen perusteet
• osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavissa asiakastilanteissa
• tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
• osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
• ammatilliset vuorovaikutustaidot ja dialogisuus asiakastyössä
• eettisyys vuorovaikutuksessa ja asiakastyössä
• sensitiivisyys kohtaamisessa
• selkokielen perusteet sosiaalialan asiakastyössä
• kielitietoisuus
• ryhmätoiminta ja dialoginen vuorovaikutus ryhmässä
• työturvallisuuden perusteet, ennakointi ja ennaltaehkäisy haastavissa asiakastilanteissa
• ammatillinen reflektiotaito
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Oppimateriaalit
Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu
Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.
Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Opetusmenetelmät
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)
Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Lisätiedot
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.
AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.