Siirry suoraan sisältöön

AKE03VK26VERKKO Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AKE0305A25S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
19.01.2026 - 22.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Atte Kollanus
Mika Alavaikko
Ryhmät
V-K26sos
V-K26sos
Opintojakso
AKE0305A25S

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 20.01.2026 klo 08:30 - 10:45
(2 t 15 min)
AKE03/ Orientaatio
Zoom
Ti 20.01.2026 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
AKE03/ Luento 1
Zoom
Ti 20.01.2026 klo 14:00 - 16:30
(2 t 30 min)
AKE03/ Luento 2
Zoom
Ti 27.01.2026 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
AKE03/ Luento 4
Zoom
Ti 27.01.2026 klo 11:45 - 14:15
(2 t 30 min)
AKE03/ Luento 3
Zoom
Ti 27.01.2026 klo 14:30 - 15:45
(1 t 15 min)
AKE03 Tehtävän väliohjaus A-ryhmä
Zoom
Ti 27.01.2026 klo 14:30 - 15:45
(1 t 15 min)
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä
Zoom
Ti 03.02.2026 klo 12:00 - 14:15
(2 t 15 min)
AKE03/ Luento 5
Zoom
Pe 20.02.2026 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
AKE03/ Seminaari A-ryhmä
Zoom
Pe 20.02.2026 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
AKE03/ Seminaari B-ryhmä
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.

Tavoitteet

Opiskelija
• kehittää vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
• ymmärtää asiakkaiden moninaisuutta sekä elämänkokemuksia kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
• tuntee kielitietoisuuden ja selkokielen perusteet
• osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavissa asiakastilanteissa
• tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
• osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

• ammatilliset vuorovaikutustaidot ja dialogisuus asiakastyössä
• eettisyys vuorovaikutuksessa ja asiakastyössä
• sensitiivisyys kohtaamisessa
• selkokielen perusteet sosiaalialan asiakastyössä
• kielitietoisuus
• ryhmätoiminta ja dialoginen vuorovaikutus ryhmässä
• työturvallisuuden perusteet, ennakointi ja ennaltaehkäisy haastavissa asiakastilanteissa
• ammatillinen reflektiotaito

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Oppimateriaalit

Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.

Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu

Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.

Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.

Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.

Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet

Opetusmenetelmät

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)

Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Lisätiedot

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.

Siirry alkuun