Skip to main content

AKE03VK26VERKKO Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0305A25S-3005

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.01.2026 - 22.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Atte Kollanus
Mika Alavaikko
Groups
V-K26sos
V-K26sos
Course
AKE0305A25S

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 27 h 45 min.

Time Topic Location
Tue 20.01.2026 time 08:30 - 10:45
(2 h 15 min)
AKE03/ Orientaatio
Zoom
Tue 20.01.2026 time 11:30 - 13:45
(2 h 15 min)
AKE03/ Luento 1
Zoom
Tue 20.01.2026 time 14:00 - 16:30
(2 h 30 min)
AKE03/ Luento 2
Zoom
Tue 27.01.2026 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
AKE03/ Luento 4
Zoom
Tue 27.01.2026 time 11:45 - 14:15
(2 h 30 min)
AKE03/ Luento 3
Zoom
Tue 27.01.2026 time 14:30 - 15:45
(1 h 15 min)
AKE03 Tehtävän väliohjaus A-ryhmä
Zoom
Tue 27.01.2026 time 14:30 - 15:45
(1 h 15 min)
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä
Zoom
Tue 03.02.2026 time 12:00 - 14:15
(2 h 15 min)
AKE03/ Luento 5
Zoom
Fri 20.02.2026 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
AKE03/ Seminaari A-ryhmä
Zoom
Fri 20.02.2026 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
AKE03/ Seminaari B-ryhmä
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• understand the customer’s diversity and life experiences as the basis for interaction and actions
• know the basics of language awareness and simplified language
• know how to consider safety in challenging customer situations
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• professional people skills and dialogue in customer work
• ethical principles in interactions and customer work
• sensitivity in interactions
• basics of simplified language in social customer work
• language skills
• group activities and dialogue in a group
• basics of occupational safety, anticipation and prevention in challenging customer situations
• professional reflection skills

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti

Materials

Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.

Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu

Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.

Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.

Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.

Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet

Teaching methods

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.

Exam schedules

Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.

Student workload

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)

Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Further information

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.

Go back to top of page