AKE03VK26VERKKO Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AKE0305A25S-3005
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.01.2026 - 22.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Atte Kollanus
- Mika Alavaikko
- Groups
-
V-K26sosV-K26sos
- Course
- AKE0305A25S
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 27 h 45 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 20.01.2026 time 08:30 - 10:45 (2 h 15 min) |
AKE03/ Orientaatio |
Zoom
|
|
Tue 20.01.2026 time 11:30 - 13:45 (2 h 15 min) |
AKE03/ Luento 1 |
Zoom
|
|
Tue 20.01.2026 time 14:00 - 16:30 (2 h 30 min) |
AKE03/ Luento 2 |
Zoom
|
|
Tue 27.01.2026 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
AKE03/ Luento 4 |
Zoom
|
|
Tue 27.01.2026 time 11:45 - 14:15 (2 h 30 min) |
AKE03/ Luento 3 |
Zoom
|
|
Tue 27.01.2026 time 14:30 - 15:45 (1 h 15 min) |
AKE03 Tehtävän väliohjaus A-ryhmä |
Zoom
|
|
Tue 27.01.2026 time 14:30 - 15:45 (1 h 15 min) |
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä |
Zoom
|
|
Tue 03.02.2026 time 12:00 - 14:15 (2 h 15 min) |
AKE03/ Luento 5 |
Zoom
|
|
Fri 20.02.2026 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AKE03/ Seminaari A-ryhmä |
Zoom
|
|
Fri 20.02.2026 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AKE03/ Seminaari B-ryhmä |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.
Objective
Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• understand the customer’s diversity and life experiences as the basis for interaction and actions
• know the basics of language awareness and simplified language
• know how to consider safety in challenging customer situations
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills
Content
• professional people skills and dialogue in customer work
• ethical principles in interactions and customer work
• sensitivity in interactions
• basics of simplified language in social customer work
• language skills
• group activities and dialogue in a group
• basics of occupational safety, anticipation and prevention in challenging customer situations
• professional reflection skills
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti
Materials
Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu
Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.
Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Teaching methods
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.
Exam schedules
Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.
Student workload
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)
Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Further information
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.
AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.