Siirry suoraan sisältöön

AKE03MK26HKI Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AKE0305A25S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.02.2026 - 22.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Jaana Puurunen
Severi Saihomaa
Sanna Jattu
Ryhmät
HKI-K26sosd
HKI-K26sosd
HKI-K26sosv
HKI-K26sosv
Opintojakso
AKE0305A25S

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 02.02.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
AKE03/ Aloitusluento ja ryhmäjako
HKI-222 luokka 222
Ma 02.02.2026 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
AKE03/ Tiimityöskentely B-ryhmä
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 02.02.2026 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
AKE03/ Tiimityöskentely A-ryhmä
HKI-400 4. krs kaarre
Ke 04.02.2026 klo 12:15 - 14:45
(2 t 30 min)
AKE03/ Viestintä ja vuorovaikutus
HKI-222 luokka 222
Pe 06.02.2026 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
AKE03/ Tiimitehtävän ohjaus, Ryhmä A
HKI-426 Anatomian luokka 426
Pe 06.02.2026 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
AKE03/ Tiimitehtävän ohjaus, Ryhmä B
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 24.02.2026 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
AKE03/ Haastavat vuorovaikutustilanteet
HKI-222 luokka 222
To 26.02.2026 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
AKE03/ Vuorovaikutus ryhmässä
HKI-222 luokka 222
Ma 16.03.2026 klo 10:15 - 12:00
(1 t 45 min)
AKE03/ Kielitietoinen ohjausote
HKI-222 luokka 222
Ma 16.03.2026 klo 13:00 - 15:45
(2 t 45 min)
AKE03/ Selkokieli
HKI-222 luokka 222
Ti 17.03.2026 klo 10:45 - 16:45
(6 t 0 min)
AKE03/ Seminaari B-ryhmä
HKI-426 Anatomian luokka 426
Ti 17.03.2026 klo 10:45 - 16:45
(6 t 0 min)
AKE03/ Seminaari A-ryhmä
HKI-125 Kalasataman kappeli
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.

Tavoitteet

Opiskelija
• kehittää vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
• ymmärtää asiakkaiden moninaisuutta sekä elämänkokemuksia kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
• tuntee kielitietoisuuden ja selkokielen perusteet
• osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavissa asiakastilanteissa
• tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
• osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

• ammatilliset vuorovaikutustaidot ja dialogisuus asiakastyössä
• eettisyys vuorovaikutuksessa ja asiakastyössä
• sensitiivisyys kohtaamisessa
• selkokielen perusteet sosiaalialan asiakastyössä
• kielitietoisuus
• ryhmätoiminta ja dialoginen vuorovaikutus ryhmässä
• työturvallisuuden perusteet, ennakointi ja ennaltaehkäisy haastavissa asiakastilanteissa
• ammatillinen reflektiotaito

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Oppimateriaalit

Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.

Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu

Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.

Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.

Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.

Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet

Opetusmenetelmät

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)

Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Lisätiedot

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.

Siirry alkuun