Skip to main content

AKE03MK26HKI Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0305A25S-3006

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.02.2026 - 22.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Jaana Puurunen
Severi Saihomaa
Sanna Jattu
Groups
HKI-K26sosd
HKI-K26sosd
HKI-K26sosv
HKI-K26sosv
Course
AKE0305A25S

Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 38 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 02.02.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
AKE03/ Aloitusluento ja ryhmäjako
HKI-222 luokka 222
Mon 02.02.2026 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
AKE03/ Tiimityöskentely B-ryhmä
HKI-429 Monitoimitila 429
Mon 02.02.2026 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
AKE03/ Tiimityöskentely A-ryhmä
HKI-400 4. krs kaarre
Wed 04.02.2026 time 12:15 - 14:45
(2 h 30 min)
AKE03/ Viestintä ja vuorovaikutus
HKI-222 luokka 222
Fri 06.02.2026 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
AKE03/ Tiimitehtävän ohjaus, Ryhmä A
HKI-426 Anatomian luokka 426
Fri 06.02.2026 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
AKE03/ Tiimitehtävän ohjaus, Ryhmä B
HKI-429 Monitoimitila 429
Tue 24.02.2026 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
AKE03/ Haastavat vuorovaikutustilanteet
HKI-222 luokka 222
Thu 26.02.2026 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
AKE03/ Vuorovaikutus ryhmässä
HKI-222 luokka 222
Mon 16.03.2026 time 10:15 - 12:00
(1 h 45 min)
AKE03/ Kielitietoinen ohjausote
HKI-222 luokka 222
Mon 16.03.2026 time 13:00 - 15:45
(2 h 45 min)
AKE03/ Selkokieli
HKI-222 luokka 222
Tue 17.03.2026 time 10:45 - 16:45
(6 h 0 min)
AKE03/ Seminaari B-ryhmä
HKI-426 Anatomian luokka 426
Tue 17.03.2026 time 10:45 - 16:45
(6 h 0 min)
AKE03/ Seminaari A-ryhmä
HKI-125 Kalasataman kappeli
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• understand the customer’s diversity and life experiences as the basis for interaction and actions
• know the basics of language awareness and simplified language
• know how to consider safety in challenging customer situations
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• professional people skills and dialogue in customer work
• ethical principles in interactions and customer work
• sensitivity in interactions
• basics of simplified language in social customer work
• language skills
• group activities and dialogue in a group
• basics of occupational safety, anticipation and prevention in challenging customer situations
• professional reflection skills

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti

Materials

Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.

Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu

Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.

Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.

Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.

Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet

Teaching methods

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.

Exam schedules

Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.

Student workload

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)

Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Further information

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.

Go back to top of page