Siirry suoraan sisältöön

SAP02VS26OUL Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmät ja asiakkaan kohtaaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: SAP0204A25S-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.01.2026 - 03.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Tiina Ervelius
Tarja Tuovinen-Kakko
Maija Kupsala
Ryhmät
OUL-S26sh
OUL-S26sh
Opintojakso
SAP0204A25S

Toteutukselle SAP02VS26OUL Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmät ja asiakkaan kohtaaminen SAP0204A25S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

1. Ennakkomateriaalin opiskelu
2. Aktivoivat luennot/työskentely luokassa
3. Verkkokurssit (2)
4. Itsenäinen opiskelu
5. Kirjallinen tentti

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin ja palvelujen tuottamisen sekä toimintaa ohjaavat lait ja asetukset
• ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskuntatoiminnan roolin keskeisten sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujen järjestämisessä
• ymmärtää asiakkaan/potilaan aseman ja oikeudet sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmissä
• ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden, elämänhistorian ja lähimmäisenrakkauden merkityksen
• kehittää ennakkoluulottomasti kulttuurisensitiivistä ja asiakkaan vakaumusta kunnioittavaa työotetta
• ymmärtää kestävän kehityksen periaatteita sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmissä

Sisältö

• sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmä
• älykkäiden palveluiden ja hyvinvointiteknologian sovellusten hyödyntäminen palvelujen tuottamisessa
• kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskuntatoiminnan rooli keskeisten sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujen järjestämisessä
• asiakkaan asema ja oikeudet monialaisissa palvelujärjestelmissä
• hyvän asiakas- ja hoitosuhteen lähtökohdat ja ominaispiirteet
• moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen sekä lähimmäisenrakkauden toteuttaminen hoitosuhteessa
• kestävä kehitys

Oppimateriaalit

- Mönkkönen, Kaarina (2022): Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- National Objectives for the Organisation of Healthcare and Social Welfare ( Publications 2024:7of the Ministry of Social Affairs and Health)
- Oppiportin verkkokurssi: Monikulttuurisuus terveydenhuollossa
- STM; sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäkuvaus (https://stm.fi); aiheet määritelty tarkemmin Diaklessa
- THL:n verkkokurssi Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu
- Muut Diaklessa mainitut ajankohtaiset materiaalit

Opetusmenetelmät

Etäopiskelumoduuli sosiaalialan palvelujärjestelmästä

Luennot ja aktivoiva työskentely ennen luentoja ja luennoilla (aiheina terveys- ja kirkon alan palvelujärjestelmä, hyvinvointiteknologian sovellukset terveydenhuollossa, asiakkaan kohtaaminen, kulttuurinen moninaisuus ja sensitiivisyys)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti järjestetään ilmoitettuna ajankohtana. Opintojakson tentin voi uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kok. tuntimäärä 108h (4*27h)

ennakkomateriaalin lukeminen ja luennoille valmistautuminen 2x8h

terveysalan luennot/työskentely 2x4h (läsnäolovelvoite)
sos.alan luentotallenne 1x4h
kirkonalan luento 1x4h
verkkokurssit (2kpl) 16h

itsenäinen opiskelu 57h
Tentti 3h

Siirry alkuun