DKT2kesä2026 Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Toteutuksen tunnus: DKT2005A25S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.02.2026 - 15.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 25.05.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle DKT2kesä2026 Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II DKT2005A25S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee Vanhan testamentin synnyn keskeiset vaiheet ja sen sisällön päälinjat
• osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa ja tunnistaa niiden vaikutuksen tässä ajassa
• tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakoniaa ja kasvatusta niiden avulla
• tuntee jumalanpalveluksen teologiset lähtökohdat ja osaa toteuttaa jumalanpalveluksia Suomen ev.lut. kirkossa
Sisältö
• Vanhan testamentin synty ja keskeinen sisältö
• myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan keskeiset kysymykset
• luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan
• jumalanpalveluksen teologiset lähtökohdat ja käytäntö
Oppimateriaalit
SUORITETTAVAT LÄHTEET
Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ
1. Luentomateriaalit (Vanhan testamentin synty ja sisältö).
2. Raamattu. (1992). Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. Kirjapaja. (soveltuvin osin).
3. Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun. Kirjapaja. S. 1-178 (= osio Vanha testamentti). Myös muut painokset käyvät, tarkista sivunumerot.
Osio 2: KRISTINUSKO KESKIAJALTA REFORMAATIOON JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI
1. Luentomateriaalit (Kristinusko keskiajalta reformaatioon ja luterilaisen kirkon oppi).
2. Arffman, K. (2011). (myös muut painokset käyvät) Kristinuskon historia. Edita. S. 70–171 (osiot Katolinen Eurooppa nousee johtoon & Läntinen kristikunta hajoaa ja laajenee). https://helda.helsinki.fi/handle/10138/327557 ).
3. Pihkala, J. (2009). (myös muut painokset käyvät): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. S. 190–254. TAI
4. McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Kirjapaja. S. 45-100 (Keskiaika ja renessanssi & Reformaatio), 491-596 (Ihmisluontoa, syntiä ja armoa koskevat opit & Oppi kirkosta & Sakramenttioppi). (Pihkala ja McGrath ovat siis keskenään vaihtoehtoja)
5. Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista (tunnustuskirjat.fi):
Augsburgin tunnustus (lyhenne CA), osio Keskeiset opinkohdat
Lutherin Vähä Katekismus
Lutherin Iso Katekismus.
Katekismus. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa 1999.
Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ
Raamattu
Virsikirja
Kirkkokäsikirja (I: Jumalanpalvelusten kirja)
Kirkkovuosi
Aamenesta öylättiin. Kirkon sanasto.
Palvelkaa Herraa iloiten. Jumalanpalveluksen opas.
Opetusmenetelmät
OPINTOJAKSON YHTEISELLÄ ORIENTAATIOLUENNOLLA ON PAKOLLINEN LÄSNÄOLO
Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• jatkaa tutustumista kristinuskon perusteisiin
erityisesti Vanhan testamentin näkökulmasta
• ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkää syntyhistoriaa ja kokonaisuuden muotoutumista toimitustyönä
• muodostaa kokonaiskuvan Vanhan testamentin kirjojen keskeisestä sisällöstä
• jatkaa tutustumista tieteellisen raamatuntutkimuksen menetelmiin ja tulkinnan haasteisiin ja pohtii omaa raamattukäsitystään
• saa eväitä Vanhan testamentin tekstien soveltamiseen kirkon diakonia- ja kasvatustyössä.
Opintosuoritukset: luennot ja lukupäiväkirjatehtävä.
Osio sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että pari-/ryhmätyöskentelyä.
Osio 2: KRISTINUSKO KESKIAJALTA REFORMAATIOON JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
• saa yleiskuvan reformaation taustasta, Lutherin ja muiden merkittävimpien reformaattoreiden ajattelusta sekä keskeisimpien luterilaisten tunnustuskirjojen pääsisällöstä.
• tuntee luterilaisen kirkon opin keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakoniaa
ja kasvatusta niiden avulla
• saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen tulkintaan ja soveltamiseen.
Opintosuoritukset: luennot ja tentti.
Osio sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että pari-/ryhmätyöskentelyä.
Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• osaa käyttää keskeisiä kirkollisia kirjoja jumalanpalveluselämässä
• tuntee messun osat ja merkitykset ja kykenee käymään keskustelua jumalanpalveluksen teologiasta
• tuntee kirkkovuoden rakenteen ja ymmärtää sen merkityksen kirkon jumalanpalveluselämän kannalta
Opintosuoritukset: luennot ja messun toteutus tai analyysitehtävä.
Osio sisältää itsenäistä työskentelyä ja mahdollisesti pari-/ryhmätyöskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Messu voidaan toteuttaa yhteistyössä paikallisseurakunnan tai oppilaitospapin kanssa. Messukäynnit toteutetaan paikallisseurakunnissa. Opiskelijat voivat osallistua myös paikallisseurakuntien messujen toteuttamiseen niin sovittaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
OSIO 1:
Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista:
- Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176.
- Lehtipuu, O. & von Weissenberg, H. 2017. Miten Raamatusta tuli Raamattu? Teoksessa Luomanen, P, Huttunen, N. & Virtanen, K. (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja.Kirjapaja.35-58.
- Mahdollinen muu sovittava kirjallisuus tai materiaali.
OSIO 2:
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus ja lisämateriaali. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
OSIO 3:
Messukäynti ja siitä raportointi opintojakson kirjallisuutta laajennetusti hyödyntäen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä (5 opintopistettä = 135 tuntia)