Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: ASI0103A15S-ASI01PS17HKI(SH)

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
07.08.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Ryhmät
A43sh
A43sh
Opintojakso
ASI0103A15S

Toteutukselle Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ASI0103A15S-ASI01PS17HKI(SH) ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat

Sisältö

- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat

Oppimateriaalit

Suoritettava kirjallisuus:Pietilä, Anna-Maija, Hakulinen Tuovi, Hirvonen, Eila, Koponen Päivikki, Salminen Eeva-Maija & Sirola, Kirsi 2002. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. Helsinki: WSOY, SIVUT: 35-146, 219-238Sihto, Marita ym. (toim.) Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt -kirjasta SIVUT: 1-67.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1Kauhanen,Jussi, Erkkilä, Arja, Korhonen, Maarit, Myllykangas, Markku, Pekkanen, Juha. 2013. Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro. SIVUT:9-14, 81-177 ja 260-278.Oheiskirjallisuus:Pietilä, A-M. (toim.) (2010) (tai uudempi). Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Helsinki: WSOY. Sivut määritellään lähiopetusjaksolla. Saatavuus Diakin kirjastossa.Sosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (2008). Terveyden edistämisen eettiset haasteet ETENE-julkaisuja 19.Saatavilla etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049L30.12.2010/1326. TerveydenhuoltolakiSaatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Elintavat ja ravitsemus.Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemusTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot.Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserotTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveytemme. Tilasto- ja seurantatietoja alueittain ja väestöryhmittäin.Saatavilla http://www.terveytemme.fi/Vaarama, M., Karvonen, S., Kestilä, L., Moisio, P. & Muuri, A. (toim.) (2014). Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaJos opiskelijalle on myönnetty osa-ahott,kirjatentin materiaali on:Kauhanen, J, Erkkilä, A, Korhonen, M, Myllykangas, M & Pekkanen, J. 2013. Kansanterveystiede. Helsinki : Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa.

Opetusmenetelmät

Ydinsisällötterveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodotterveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallitterveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissäterveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijätterveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmatTarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisestiOpiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasotOpiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.Opiskelija osaa tulkita terveyden prosessimallia ja salutogeneettistä mallia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessäOpiskelija osaa antaa esimerkkejä sairauksien esiintyvyyteen vaikuttavista sosiaalisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurisesta tekijöistä sekä tautien ehkäisemisestä ja sairauksien sosiaalisista vaikutuksistaOpiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessäOpiskelija osaa etsiä ja tietää Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) asiakirjoista keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmatOpiskelija tietää suomalaisten hyvinvointia ja terveytä kuvaavan THLn Terveytemme -tiedoston.Opiskelija tietää Terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.Opiskelija luo kuvan terveyden ja hyvinvoinnin keskeisistä käsitteistä ja niiden yhteydestä toisiinsa lähiopetusmateriaalin avulla. Opiskelija laajentaa osaamistaan pienryhmätyöskentelynä Fronterilla annetun kirjallisen oppimistehtävän mukaisesti. Oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Kansainvälisyys

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritettavan materiaalin kirjallisuustentti

Esitietovaatimukset

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

Innovatiivinen tuottavuusohjelma: arvioitava mahdollisuutta suorittaa tenttinä koordinoidusti suoritettavasta oppimateriaalista.Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Siirry alkuun