Skip to main content

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (3cr)

Code: ASI0103A15S-ASI01PS17HKI(SH)

General information


Timing
07.08.2017 - 31.12.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish

Unfortunately, no reservations were found for the realization Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ASI0103A15S-ASI01PS17HKI(SH). It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat

Content

- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat

Materials

Suoritettava kirjallisuus:Pietilä, Anna-Maija, Hakulinen Tuovi, Hirvonen, Eila, Koponen Päivikki, Salminen Eeva-Maija & Sirola, Kirsi 2002. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. Helsinki: WSOY, SIVUT: 35-146, 219-238Sihto, Marita ym. (toim.) Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt -kirjasta SIVUT: 1-67.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1Kauhanen,Jussi, Erkkilä, Arja, Korhonen, Maarit, Myllykangas, Markku, Pekkanen, Juha. 2013. Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro. SIVUT:9-14, 81-177 ja 260-278.Oheiskirjallisuus:Pietilä, A-M. (toim.) (2010) (tai uudempi). Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Helsinki: WSOY. Sivut määritellään lähiopetusjaksolla. Saatavuus Diakin kirjastossa.Sosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (2008). Terveyden edistämisen eettiset haasteet ETENE-julkaisuja 19.Saatavilla etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049L30.12.2010/1326. TerveydenhuoltolakiSaatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Elintavat ja ravitsemus.Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemusTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot.Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserotTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveytemme. Tilasto- ja seurantatietoja alueittain ja väestöryhmittäin.Saatavilla http://www.terveytemme.fi/Vaarama, M., Karvonen, S., Kestilä, L., Moisio, P. & Muuri, A. (toim.) (2014). Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaJos opiskelijalle on myönnetty osa-ahott,kirjatentin materiaali on:Kauhanen, J, Erkkilä, A, Korhonen, M, Myllykangas, M & Pekkanen, J. 2013. Kansanterveystiede. Helsinki : Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa.

Teaching methods

Ydinsisällötterveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodotterveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallitterveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissäterveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijätterveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmatTarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisestiOpiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasotOpiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.Opiskelija osaa tulkita terveyden prosessimallia ja salutogeneettistä mallia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessäOpiskelija osaa antaa esimerkkejä sairauksien esiintyvyyteen vaikuttavista sosiaalisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurisesta tekijöistä sekä tautien ehkäisemisestä ja sairauksien sosiaalisista vaikutuksistaOpiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessäOpiskelija osaa etsiä ja tietää Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) asiakirjoista keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmatOpiskelija tietää suomalaisten hyvinvointia ja terveytä kuvaavan THLn Terveytemme -tiedoston.Opiskelija tietää Terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.Opiskelija luo kuvan terveyden ja hyvinvoinnin keskeisistä käsitteistä ja niiden yhteydestä toisiinsa lähiopetusmateriaalin avulla. Opiskelija laajentaa osaamistaan pienryhmätyöskentelynä Fronterilla annetun kirjallisen oppimistehtävän mukaisesti. Oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5.

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

International connections

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Completion alternatives

Suoritettavan materiaalin kirjallisuustentti

Qualifications

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Innovatiivinen tuottavuusohjelma: arvioitava mahdollisuutta suorittaa tenttinä koordinoidusti suoritettavasta oppimateriaalista.Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Go back to top of page