Kirkon nuorisotyön menetelmät ja erityiskysymykset (3op)
Toteutuksen tunnus: KNA0303A15S-KNA03MS17TRE
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 09.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Kirkon nuorisotyön menetelmät ja erityiskysymykset KNA0303A15S-KNA03MS17TRE ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden parissa - ymmärtää lasten ja nuorten kriisityöhön liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia kriisitilanteissa muiden ammattilaisten kanssa
- tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palveluohjauksen lähtökohdat
Sisältö
- yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevat menetelmät
- kriisityö
- etsivä nuorisotyö ja nuorten palveluohjaus
Oppimateriaalit
Kauppila, R. A. (2011). Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot: Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. Jyväskylä: PS-kustannus.Saatavuus Diakin kirjastossaTAIKopakkala, A. (2005). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.Saatavuus Diakin kirjastossaPruuki, H. (2008). Nuorten sielunhoidon käsikirja. Helsinki: LK-kirjat.Saatavuus Diakin kirjastossaSeuraavia materiaaleja käytetään niiltä osin kuin se liittyy valittuun menetelmään:Köykkä, A. (2007). Körmykirja. Helsinki: LK-kirjat.Saatavuus Diakin kirjastossaSundblom, M., & Johansson, E. (2006). Helmijuttu: Kirkon tyttökirja. Helsinki: LK-kirjat.Saatavuus Diakin kirjastossaKiianmaa, K., & Trygg-Jouttijärvi, A. (2001). Alis: Kyvyt käyttöön. Helsinki: Lasten keskus.Saatavuus Diakin kirjastossaAirola, M., & Tarsalainen, A. (2003). Perheessä on voimaa. Helsinki: LK-kirjat.Saatavuus Diakin kirjastossaNuorten KeskuksenToimiva Perhe -materiaalitToimiva Koulu -materiaalitToimiva vuorovaikutus -materiaalitNuisku -materiaalitÄxäri -materiaalitVoimauttava valokuvaus, esim. http://www.voimauttavavalokuva.net/menetelma.htmSadutus, kts. esim. http://mediametka.fi/oppimateriaalit/tarinat/sadutus/Avartti-materiaalit. kts. esim. http://avartti.fi/Häkkinen, S., & Jokela, E. (2006). Salattu elämä. Helsinki: LK-kirjat.Saatavuus Diakin kirjastossa PTK:n toimittamat materiaalit:Juusola, M. & Poikien ja tyttöjen keskus. (2008). Kahden kodin kansalainen: Ohjelmisto eroperheiden lasten ja varhaisnuorten ryhmille. Helsinki: Lasten keskus.Saatavuus Diakin kirjastossa Haapakorpi, S., & Tyrväinen, M. (2004). Sopusakki: Eväitä kiusaamisen vähentämiseksi. Helsinki: Tyttöjen ja poikien keskus - PTK.Saatavuus Diakin kirjastossaKinanen, M. (2009). Surusäkki: Vertaisryhmätyöskentelyä lasten sururyhmille. Helsinki: LK-kirjat.Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Opiskelijaosaa toimia lasten, nuorten ja eri yhteistyötahojen kanssa erilaisissa kriisitilanteissaosaa käyttää työssään erilaisia Raamatun opetukseen liittyviä menetelmiäosaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää pitkäkestoista vertaisryhmätoimintaaLähijakso 1pv:Toiminta erilaisten ryhmien kanssa.Kriisityö ja suruhartaudet (esim. koulussa). Lapsen ja nuoren tukeminen kriisitilanteessa.Etsivä työ ja sukupuolisensitiivinen työote.Etäjakso:Oppimistehtävä:Ryhmät suunnittelevat jollekin erityisryhmälle 6 kerran vertaisryhmäkokoontumiset, jossa käytetään valittua menetelmää.Lähijakso 1-2 pv.MenetelmäpajaRyhmät esittelevät tehdyt suunnitelmat ja pitävät lyhyet esitykset valitsemastaan menetelmästä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuus suorittaa yhteisöpajassa suunnittelemalla ja ohjaamalla jotakin prosessin omaista varhaisnuorten, nuorten, nuorten aikuisten tai vanhempien ryhmää yhdessä työntekijän kanssa.Tehtyjä suunnitelmia voi myös toteuttaa seurakuntaharjoittelussa.
Kansainvälisyys
DKT I, DKT II ja DIA
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija suorittaa tehtävän tutustumalla eri menetelmiin ja suunnittelee yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa vertaisryhmän toteutuksen ja on mukana toteutuksessa työntekijän parina ohjaamassa. Opiskelija käyttää vertaisryhmässä kahta eri menetelmää. Kirjallinen raportti, joka pitää sisällään eri menetelmien lyhyet esittelyt, vertaisryhmän suunnitelman, toteutuksen, opiskelijan omat suunnitelmat kahden eri menetelmän käytöstä sekä arvioinnin. Kirjallisessa raportissa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.
Esitietovaatimukset
DKT I, DKT II ja DIA
Lisätiedot
Äskettäine muualta hankittu vastaava menetelmäosaaminen