Jumalanpalvelus ja spiritualiteetin tukeminen (1op)
Toteutuksen tunnus: KVA0301A15S-KVA03MS17DIAK
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 30.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Jumalanpalvelus ja spiritualiteetin tukeminen KVA0301A15S-KVA03MS17DIAK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
- jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen varhaiskasvatuksen näkökulmasta
Oppimateriaalit
Tehtävässä käytetään vähintään kahta alla olevista teoksista:Ahtiainen, A. (2012). Tytöt ja pojat ehtoollisella. Helsinki: Lasten keskus.Ahtiainen, A., Paananen, T., Tiirola, K. &Tiirola, K. (2016). Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.Eerola, K. & Vuorio, R-L. (2007). Taaperokirkko. Helsinki: Lasten keskus.Issakainen, T. (2005). Kotikirkko tutuksi viidellä aistilla. Kirkkopedagogiikan opas. Helsinki: Lasten keskus.
Opetusmenetelmät
Opiskelijaperehtyy jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittämiseen varhaiskasvatuksen ja perheiden näkökulmasta.Opiskelija osallistuu etäjaksolla paikallisseurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Hän kiinnittää erityistä huomiota messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin varhaiskasvatuksen ja perheiden näkökulmasta.Verkkokeskustelussa opiskelijat jakavat tiimeittäin messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä kokemuksia sekä tekevät kehittämisehdotuksia. He valmistelevat tiimeittäinyhteisen esityksen jossa prosessin aikana havaittua ja opittua peilataan suoritettavaan kirjallisuuteen.Tiimit esittelevät pohdintansa tulokset joko verkko-opetuksen tai lähiopetuspäivien (viikolla 45) yhteydessä. Esitysten ajankohdasta sovitaan yhteisesti opintojakson orientaation yhteydessä.Tehtävän tarkempi ohjeistus löytyy MoodleRooms-oppimisalustalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä osasuoritus soveltuu kokonaan suoritettavaksi yhteisöpajatoiminnassa tai omassa seurakunnassa.Opiskelija tekee kirjallisen raportin messun suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisehdotuksista ja hyödyntää siinä suoritettavaa kirjallisuutta.
Kansainvälisyys
Ei vaadittavaa aikaisempaa osaamista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija osallistuu seurakunnan messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Opiskelija palauttaa kirjallisen raportin, jossa hän käyttää suoritettavaa kirjallisuutta ja messuun osallistuneiden haastatteluja (myös lasten). Raportissa tulee olla mukana messuihin liittyvä kehittämisehdotus.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavaa aikaisempaa osaamista
Lisätiedot
Minna Valtonen: minna.valtonen(at)diak.fiAiempi työkokemus, joka osoittaa, että opiskelija on ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa seurakunnassa messuja ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida niitä varhaiskasvatuksen ja perheiden näkökulmasta.