LUO01PS17HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana (4op)
Toteutuksen tunnus: LUO0104A15S-LUO01PS17HKI(SOSD,SOSN)
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 18.09.2017 - 13.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle LUO01PS17HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana LUO0104A15S-LUO01PS17HKI(SOSD,SOSN) ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- tietää luovia taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
- luovan ja taidelähtöisen työskentelyn lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät
- oman toimijuuden tarkastelu
Oppimateriaalit
Oheismateriaaleja:Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: Kohti tilaa ja kokemuksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaJansson, S., & Rantala, P. (2013). Taiteesta toiseen: Taidelähtöisten menetelmien vaikutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopisto.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaRusanen, S., Kuusela, M., Rantakorpi, K. & Torkki, K.(2014). Musta tuntuu punaiselta: Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus : Kirjapaja.Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Opiskelija:
-saa valmiuksia hyödyntää luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Opiskelija saa teoreettisen tiedon perusteella käsityksen taidelähtöisten menetelmien peruslähtökohdista.
Oma työpajakokeilu sekä toiminnallisten menetelmien harjoitukset antavat mahdollisuuden ymmärtää omaa luovuutta ja reflektoida sitä.
Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen sekä työpajatyöskentelyyn.
Opiskelija saa teoreettisen tiedon perusteella käsityksen taidelähtöisten menetelmien peruslähtökohdista.Oma työpajakokeilu sekä toiminnallisten menetelmien harjoitukset antavat mahdollisuuden ymmärtää omaa luovuutta ja reflektoida sitä.
Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen sekä työpajatyöskentelyyn.
Lähiopetus:orientaatio opintojaksoon ja johdantoluento menetelmiin sekä ohjaustoimintaan ja sen etiikkaantaidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien harjoituksia työpajoissaohjausharjoituksia pienryhmissä
Verkko-opetus:taidelähtöinen työpajatyöskentely ja verkkokeskustelu
Opiskelija tekee yhden työpajan. Opiskelija jakaa työskentelynsä tuotoksen ja työskentelyprosessiin liittyvän pohdinnan verkossa
Kansainvälisyys
Ei edellytä aiemmin hankittua osaamista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi suorittaa opintojakson ohjaamalla toiminnallisen ja/tai taidelähtöisen työpajan valitsemassaan paikassa. Opiskelija tekee tallenteen.Tallenteessa tulee olla kuvaus työskentelystä, pohdinta ja lähteet. Palautus verkkoalustalle. Tehtävän voi tehdä yksilö-, pari- tai ryhmätehtävänä.
Lisätiedot
DIAK:in ohjeistuksen mukaan. AHOT hakemukset Sirpa Ylönen.