Siirry suoraan sisältöön

LUO01PS17HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana (4op)

Toteutuksen tunnus: LUO0104A15S-LUO01PS17HKI(SOSD,SOSN)

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.09.2017 - 13.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Eija Pehkonen
Pirjo Pouttu
Ryhmät
A43sosd
A43sosd
A43sosn
A43sosn
Opintojakso
LUO0104A15S

Toteutukselle LUO01PS17HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana LUO0104A15S-LUO01PS17HKI(SOSD,SOSN) ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- tietää luovia taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

- luovan ja taidelähtöisen työskentelyn lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät
- oman toimijuuden tarkastelu

Oppimateriaalit

Oheismateriaaleja:Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: Kohti tilaa ja kokemuksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaJansson, S., & Rantala, P. (2013). Taiteesta toiseen: Taidelähtöisten menetelmien vaikutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopisto.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaRusanen, S., Kuusela, M., Rantakorpi, K. & Torkki, K.(2014). Musta tuntuu punaiselta: Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus : Kirjapaja.Saatavuus Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Opiskelija:
-saa valmiuksia hyödyntää luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Opiskelija saa teoreettisen tiedon perusteella käsityksen taidelähtöisten menetelmien peruslähtökohdista.
Oma työpajakokeilu sekä toiminnallisten menetelmien harjoitukset antavat mahdollisuuden ymmärtää omaa luovuutta ja reflektoida sitä.
Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen sekä työpajatyöskentelyyn.
Opiskelija saa teoreettisen tiedon perusteella käsityksen taidelähtöisten menetelmien peruslähtökohdista.Oma työpajakokeilu sekä toiminnallisten menetelmien harjoitukset antavat mahdollisuuden ymmärtää omaa luovuutta ja reflektoida sitä.
Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen sekä työpajatyöskentelyyn.

Lähiopetus:orientaatio opintojaksoon ja johdantoluento menetelmiin sekä ohjaustoimintaan ja sen etiikkaantaidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien harjoituksia työpajoissaohjausharjoituksia pienryhmissä

Verkko-opetus:taidelähtöinen työpajatyöskentely ja verkkokeskustelu
Opiskelija tekee yhden työpajan. Opiskelija jakaa työskentelynsä tuotoksen ja työskentelyprosessiin liittyvän pohdinnan verkossa

Kansainvälisyys

Ei edellytä aiemmin hankittua osaamista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi suorittaa opintojakson ohjaamalla toiminnallisen ja/tai taidelähtöisen työpajan valitsemassaan paikassa. Opiskelija tekee tallenteen.Tallenteessa tulee olla kuvaus työskentelystä, pohdinta ja lähteet. Palautus verkkoalustalle. Tehtävän voi tehdä yksilö-, pari- tai ryhmätehtävänä.

Lisätiedot

DIAK:in ohjeistuksen mukaan. AHOT hakemukset Sirpa Ylönen.

Siirry alkuun