Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet (2op)

Toteutuksen tunnus: MMK0202A15S-MMK02MS17TRE

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
14.08.2017 - 01.09.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Eija Pehkonen
Sami Ritokoski
Ryhmät
A40sosdt
A40sosdt
A40sosnt
A40sosnt
Opintojakso
MMK0202A15S

Toteutukselle Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet MMK0202A15S-MMK02MS17TRE ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi

Sisältö

- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen

Oppimateriaalit

Keskinen, Suvi, Rastas, Anna & Tuori, Salla 2009: En ole rasisti, mutta ...maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.Törmä,Sinikka, Huotari, Kari, Tuokkola, Kati & Pitkänen Sari 2014. Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa.Sisäministeriön julkaisu 14/2014. Helsinki: Sisäasiainministeriö.ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita)

Opetusmenetelmät

kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssäyhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintäihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksiOppimistehtävä: (ryhmätehtävä)luennot/videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:kulttuurisensitiivinen työoteihmisoikeudet, rasismi ja syrjintäesimerkkejä hyvistä käytännöistäoppimistehtävä:haastattelu ja toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössäyhteinen koko ryhmän työkalupakki: videoblogireflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössäOSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Kansainvälisyys

AUTTAMISTYÖN LÄHTÖKOHDAT JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 30 OP tai muu vastaava osaaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus rasismin ja syrjinnän ehkäisemisestä asiakastyössä ja/tai työyhteisössäBlogikirjoitus tarkoittaa puheenvuoroa asiasta ja tekstiä, jonka pituus 5 sivua, jossa on lähteet tekstin lopussa.Yksilötehtävään ilmoittaudutaan Fronter verkkoalustan kohdassa ryhmiin jako.

Esitietovaatimukset

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Lisätiedot

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.muualla suoritetut vastaavat opinnottyöskentely rasismin ja syrjinnän vastaisessa työssäAHOT hakemukset lehtori Eija Pehkonen

Siirry alkuun