Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet (2op)
Toteutuksen tunnus: MMK0202A15S-MMK02MS17TRE
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 14.08.2017 - 01.09.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Eija Pehkonen
- Sami Ritokoski
- Ryhmät
-
A40sosdtA40sosdt
-
A40sosntA40sosnt
- Opintojakso
- MMK0202A15S
Toteutukselle Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet MMK0202A15S-MMK02MS17TRE ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
Sisältö
- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen
Oppimateriaalit
Keskinen, Suvi, Rastas, Anna & Tuori, Salla 2009: En ole rasisti, mutta ...maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.Törmä,Sinikka, Huotari, Kari, Tuokkola, Kati & Pitkänen Sari 2014. Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa.Sisäministeriön julkaisu 14/2014. Helsinki: Sisäasiainministeriö.ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita)
Opetusmenetelmät
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssäyhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintäihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksiOppimistehtävä: (ryhmätehtävä)luennot/videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:kulttuurisensitiivinen työoteihmisoikeudet, rasismi ja syrjintäesimerkkejä hyvistä käytännöistäoppimistehtävä:haastattelu ja toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössäyhteinen koko ryhmän työkalupakki: videoblogireflektio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössäOSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
Kansainvälisyys
AUTTAMISTYÖN LÄHTÖKOHDAT JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 30 OP tai muu vastaava osaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus rasismin ja syrjinnän ehkäisemisestä asiakastyössä ja/tai työyhteisössäBlogikirjoitus tarkoittaa puheenvuoroa asiasta ja tekstiä, jonka pituus 5 sivua, jossa on lähteet tekstin lopussa.Yksilötehtävään ilmoittaudutaan Fronter verkkoalustan kohdassa ryhmiin jako.
Esitietovaatimukset
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Lisätiedot
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.muualla suoritetut vastaavat opinnottyöskentely rasismin ja syrjinnän vastaisessa työssäAHOT hakemukset lehtori Eija Pehkonen