Eriarvoisuutta vähentävät menetelmät sosiaali- ja terveyspalveluissa (5op)
Toteutuksen tunnus: PAL0105Y15S-PAL01MS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 09.11.2017 - 05.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Titta Riihimäki
- Susanna Hyväri
- Eija Kattainen
- Ulla Siirto
- Ryhmät
-
Y43tersyY43tersy
- Opintojakso
- PAL0105Y15S
Toteutukselle Eriarvoisuutta vähentävät menetelmät sosiaali- ja terveyspalveluissa PAL0105Y15S-PAL01MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Käsitteellisesti jäsentää ja tulkita eriarvoisuuden merkitystä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- Tulkita ja analysoida palvelujärjestelmien toimintamuotoja, kehittämishaasteita ja tulevaisuuden näkymiä eriarvoisuuden poistamiseksi hyvinvointipalveluista
- Hyödyntää asiakaslähtöisiä ja yhtenäisiä yhteistyöverkostoja palveluverkossa huomioiden uskonnollisten yhteisöjen ja kolmannen sektorin palvelut
- Kehittää moninaisuuden huomioimista palveluverkoissa
Sisältö
- Eriarvoisuudelle altistavat tekijät sosiaali- ja terveyspalveluissa
- Palvelujärjestelmän toiminta ja kehittämishaasteet syrjäytymisen ehkäisyssä
- Palveluketjut ja verkot
- Moninaisuuden huomioiminen terveys- ja hyvinvointipalveluissa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt:Eriarvoisuudelle altistavat tekijät sosiaali- ja terveyspalveluissaPalvelujärjestelmän toiminta ja kehittämishaasteet syrjäytymisen ehkäisyssäPalveluketjut ja verkotMoninaisuuden huomioiminen terveys- ja hyvinvointipalveluissaOpiskelija tunnistaa terveyden edistämisen ja syrjäytymisen ehkäisemisen hyviä käytänteitä ja kehittämiskohteita alue- ja yhteisötasolla huomioiden myös kansalais- ja järjestötoimijat palveluverkostossa.Opiskelija osaa nimetä kehittämistavoitteita ja uudistaa eri-ikäisten yksilö-, yhteisö- ja aluetason terveyden edistämisen osallistavia ja voimavaraistavia menetelmiä ja käytäntöjä palvelujärjestelmässä.Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen menetelmien ja interventioiden vaikutuksia yksilö-, yhteisö- tai aluetasolla terveyden ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi.Ensimmäisessä lähipäivässäon kaksi johdantoluentoa opintojakson teemoihin. Opiskelijat saavat ohjausta tiimitehtäviin, käytettävään aineistoon ja tehtävän toteutukseen. Etäjaksolla opiskelijat perehtyvätannettuun aineistoon, tekevät tiedonhakuja ja valmistelvat tiimitehtävää.Opintojakso päättyy loppuseminaariin, jossa kukin tiimi esittelee tehtävän.Opiskelijoilla on mahdollista muokata ja täydentää tehtävää palautteen pohjalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Reflektiivinen tiimityöskentely toteutuu tiedonhankinnassa ja yhteiskehittämisessä
Kansainvälisyys
Sosiaali- ja terveysalan alemman korkeakoulututkinnon tasoinen osaaminen.
Lisätiedot
Diakin ahot-ohjeiden mukaisesti