Siirry suoraan sisältöön

Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus (5op)

Toteutuksen tunnus: VAM0105A15S-VAM01VS17DIAK

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
11.09.2017 - 08.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Riitta-Liisa Rotinen
Risto Koivumäki
Ryhmät
I40sosd
I40sosd
Opintojakso
VAM0105A15S

Toteutukselle Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus VAM0105A15S-VAM01VS17DIAK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien asiakastyössä
- osaa eritellä vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuutta ja vammaisuuteen liittyviä erityiskysymyksiä
- tuntee vammaistyön teoreettiset lähtökohdat

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- vammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymykset
- vammaistyön teoreettiset lähtökohdat

Oppimateriaalit

Kivirauma, J. (toim.) (2015). Vammaisten elämä ja elämäkerta: Tulkintoja vammaisuudesta 1900-luvun Suomessa. Helsinki: Kynnys.Saatavuus Diakin kirjastossaVehkakoski, T. (2015). Katkeruus, toivo ja kiitollisuus vammaisten henkilöiden omaelämäkerrallisissa tarinoissa. Teoksessa J. Kivirauma (toim.) Vammaisten elämä ja elämäkerta: tulkintoja vammaisuudesta 1900-luvun Suomessa. Helsinki: Kynnys.Saatavuus Diakin kirjastossaVehkakoski, T. (2006). Leimattu lapsuus?: Vammaisuuden rakentuminen ammatti-ihmisten puheessa ja teksteissä. (Jyväskylä studies in education, psychology and social research, 297). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. (Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto). Sivut 47-66.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaVehmas, S. (2005). Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Tampere: Gaudeamus.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona

Opetusmenetelmät

Ydinsisällötkulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuusvammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymyksetvammaistyön teoreettiset lähtökohdatOpintojakson aikana opiskelijalle kehittyy laaja ymmärrys vammaisuudesta ja vammaisen henkilön oikeudesta yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja tasa-arvoonvammaisuuteen liittyvät eettiset ja moraaliset kysymyksetvammaisten henkilöiden poliittinen asemavammaisen henkilön hyvinvointi ja hyvän elämän edellytyksetyksilöllinen elämänsuunnitteluPedagogisen prosessin tavoitteena on kulttuurisensitiivisen työotteen kehittyminen, mikä edellyttää opiskelijalta oman ajattelun ja vammaisuuteen liittyvien käsitysten tiedostamista sekä omaa toimintaa ohjaavien stereotypioiden kriittistä tarkastelua.Opintojakso suoritetaan prosessina, johon sisältyy lähiopetusta ja vaiheittain etenevä oppimistehtävä. Oppimistehtävässä analysoidaan elämänhistoriallisen haastatteluaineistoon perustuen vammaisen henkilön kokemuksia opintojakson tavoitteiden näkökulmasta.Jakson päätteeksi järjestetään vammaisten henkilöiden yhteiskunnallista asemaa edistävä tapahtuma tai muu sosiaalieettiseen ammatilliseen vaikuttamiseen liittyvä tehtävä (advocacy) yhteistyössä vammaisjärjestön kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävään liittyy järjestöyhteistyötä. Narratiivisin menetelmin toteutettu haastattelu liittyy osallistavaan ja tutkivaan kehittämiseen.OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Kansainvälisyys

YHT3002A15S Vammaisuus (2op) pitää olla suoritettuna

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

suoritetaan yksilötehtävänä

Lisätiedot

Diakin ohjeistuksen mukaan

Siirry alkuun