Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus (5cr)
Code: VAM0105A15S-VAM01VS17DIAK
General information
- Timing
- 11.09.2017 - 08.10.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Riitta-Liisa Rotinen
- Risto Koivumäki
- Course
- VAM0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus VAM0105A15S-VAM01VS17DIAK. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien asiakastyössä
- osaa eritellä vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuutta ja vammaisuuteen liittyviä erityiskysymyksiä
- tuntee vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
Content
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- vammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymykset
- vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
Materials
Kivirauma, J. (toim.) (2015). Vammaisten elämä ja elämäkerta: Tulkintoja vammaisuudesta 1900-luvun Suomessa. Helsinki: Kynnys.Saatavuus Diakin kirjastossaVehkakoski, T. (2015). Katkeruus, toivo ja kiitollisuus vammaisten henkilöiden omaelämäkerrallisissa tarinoissa. Teoksessa J. Kivirauma (toim.) Vammaisten elämä ja elämäkerta: tulkintoja vammaisuudesta 1900-luvun Suomessa. Helsinki: Kynnys.Saatavuus Diakin kirjastossaVehkakoski, T. (2006). Leimattu lapsuus?: Vammaisuuden rakentuminen ammatti-ihmisten puheessa ja teksteissä. (Jyväskylä studies in education, psychology and social research, 297). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. (Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto). Sivut 47-66.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaVehmas, S. (2005). Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Tampere: Gaudeamus.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona
Teaching methods
Ydinsisällötkulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuusvammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymyksetvammaistyön teoreettiset lähtökohdatOpintojakson aikana opiskelijalle kehittyy laaja ymmärrys vammaisuudesta ja vammaisen henkilön oikeudesta yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja tasa-arvoonvammaisuuteen liittyvät eettiset ja moraaliset kysymyksetvammaisten henkilöiden poliittinen asemavammaisen henkilön hyvinvointi ja hyvän elämän edellytyksetyksilöllinen elämänsuunnitteluPedagogisen prosessin tavoitteena on kulttuurisensitiivisen työotteen kehittyminen, mikä edellyttää opiskelijalta oman ajattelun ja vammaisuuteen liittyvien käsitysten tiedostamista sekä omaa toimintaa ohjaavien stereotypioiden kriittistä tarkastelua.Opintojakso suoritetaan prosessina, johon sisältyy lähiopetusta ja vaiheittain etenevä oppimistehtävä. Oppimistehtävässä analysoidaan elämänhistoriallisen haastatteluaineistoon perustuen vammaisen henkilön kokemuksia opintojakson tavoitteiden näkökulmasta.Jakson päätteeksi järjestetään vammaisten henkilöiden yhteiskunnallista asemaa edistävä tapahtuma tai muu sosiaalieettiseen ammatilliseen vaikuttamiseen liittyvä tehtävä (advocacy) yhteistyössä vammaisjärjestön kanssa.
Employer connections
Oppimistehtävään liittyy järjestöyhteistyötä. Narratiivisin menetelmin toteutettu haastattelu liittyy osallistavaan ja tutkivaan kehittämiseen.OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
International connections
YHT3002A15S Vammaisuus (2op) pitää olla suoritettuna
Completion alternatives
suoritetaan yksilötehtävänä
Further information
Diakin ohjeistuksen mukaan