Siirry suoraan sisältöön

Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (5op)

Toteutuksen tunnus: ÄIT0205A15S-ÄIT02MS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
06.09.2017 - 27.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Inga Klen
Sabina Hentilä
Ryhmät
A40th-lh
A40th-lh
A38th
A38th
Opintojakso
ÄIT0205A15S

Toteutukselle Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ÄIT0205A15S-ÄIT02MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää lapsen kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja käytännöt sekä yhteistyön merkityksen asiakkaiden ja moniammatillisen tiimin kanssa
- tietää varhaisen vuorovaikutuksen teoreettiset perustelut ja ohjauskäytännöt
- osaa tukea vanhemmuutta
- osaa ohjata perhettä terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen, jatkohoidon ja lastensuojelun tarpeen
- tietää perhekeskeisen työn tavoitteet ja toimintamenetelmät
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- tuntee paikallisen palvelujärjestelmän ja lapsiperhepalvelut osana perhekeskusta tai perhepalveluverkostoa
- osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Sisältö

- terveystarkastukset ja seulonnat
- lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukeminen
- ohjaus ja tukeminen vanhemmuuden kysymyksissä
- varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
- perhepalveluverkosto, perhekeskus
- terveydenhoitajatyö monitoimijaisissa verkostoissa
- lapsiperheen sosiaaliturva
- kulttuurisensitiivisyys perheiden kanssa tehtävässä työssä
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus

Oppimateriaalit

Armanto, A. & Koistinen, P. (2007,2008). Neuvolatyön käsikirja.Helsinki: Tammi.soveltuvin osin.Saatavuus Diakin kirjastoissaAsetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Lastenneuvolakäsikirja. Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirjaMäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2011). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa määritellä lastenneuvolan palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan lainsäädännön ja kansalliset ohjelmat sekä perheiden sosiaaliturvan.Opiskelija tietää lastenneuvolan terveydenhoitajan tärkeimmät yhteistyökumppanit.Opiskelija ymmärtää lapsen kasvun ja kehityksen periaatteet sekä niiden tukemisen merkityksen ja seurannan lastenneuvolassa. Opiskelija tietää perheiden erityisen tuen tarpeita (esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus, päihteet ja väkivalta).Opiskelija tietää perheiden terveellisten elintapojen ohjauksen keskeiset sisällöt ja menetelmät (esim. Audit, voimavaralomakkeet, EPDS).Opiskelija osaa varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen periaatteet.Opiskelija ymmärtää perheiden yksilöllisen kohtaamisen merkityksen lastenneuvolassa.Opiskelija osaa arvioida oman ammatillisen kasvun vaihettaan terveydenhoitajatyössä.-Orientaatio opintokokonaisuuteen-Luennot-Itsenäinen opiskelu: Imetys ja varhainen vuorovaikutus-Ryhmätehtävä ja seminaari (simulaatio): Perheiden erityisen tuen tarve ja varhainen puuttuminen-Tentti-Opintokäynti (esim. Kolmannen sektorin palvelun tarjoaja)-Reflektiot : Perhe palveluverkostossa (huomioiden monikulttuuriset perheet) ja ammatillisen kasvun reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä ja vierailevat luennoitsijat työelämästä.

Kansainvälisyys

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti opintojakson aihealueista

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

Kätilö sekä opistotason terveydenhoitajat voivat hakea ahotointia portfolion avulla.

Siirry alkuun