Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (5cr)
Code: ÄIT0205A15S-ÄIT02MS17HKI
General information
- Timing
- 06.09.2017 - 27.10.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Inga Klen
- Sabina Hentilä
- Course
- ÄIT0205A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ÄIT0205A15S-ÄIT02MS17HKI. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Students
• are familiar with the principles and practices of monitoring children’s growth and development and the significance of collaboration with customers and multidisciplinary teams
• know the theoretical justifications and guidance practices of early interaction
• know how to support parenthood
• know how to guide families in promoting a healthy lifestyle
• know how to assess the need for special support, follow-up treatment and child welfare of children and their families
• are familiar with the objectives and operating methods of family-oriented work
• know how to maintain and promote a safe growth community and environment in collaboration with families and various stakeholders
• are familiar with the local service system and services for families with children as part of a family centre or a family service network
• know how to explain the significance of culture in promoting health and wellbeing
Content
• health checks and screenings
• supporting the holistic growth and development of children
• guidance and support in questions related to parenthood
• supporting early interaction
• family service network, family centres
• public health nurse work in multidisciplinary networks
• social security of a family with children
• cultural sensitivity in family work
• critical and reflective expertise
Materials
Armanto, A. & Koistinen, P. (2007,2008). Neuvolatyön käsikirja.Helsinki: Tammi.soveltuvin osin.Saatavuus Diakin kirjastoissaAsetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Lastenneuvolakäsikirja. Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirjaMäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2011). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9
Teaching methods
Opiskelija osaa määritellä lastenneuvolan palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan lainsäädännön ja kansalliset ohjelmat sekä perheiden sosiaaliturvan.Opiskelija tietää lastenneuvolan terveydenhoitajan tärkeimmät yhteistyökumppanit.Opiskelija ymmärtää lapsen kasvun ja kehityksen periaatteet sekä niiden tukemisen merkityksen ja seurannan lastenneuvolassa. Opiskelija tietää perheiden erityisen tuen tarpeita (esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus, päihteet ja väkivalta).Opiskelija tietää perheiden terveellisten elintapojen ohjauksen keskeiset sisällöt ja menetelmät (esim. Audit, voimavaralomakkeet, EPDS).Opiskelija osaa varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen periaatteet.Opiskelija ymmärtää perheiden yksilöllisen kohtaamisen merkityksen lastenneuvolassa.Opiskelija osaa arvioida oman ammatillisen kasvun vaihettaan terveydenhoitajatyössä.-Orientaatio opintokokonaisuuteen-Luennot-Itsenäinen opiskelu: Imetys ja varhainen vuorovaikutus-Ryhmätehtävä ja seminaari (simulaatio): Perheiden erityisen tuen tarve ja varhainen puuttuminen-Tentti-Opintokäynti (esim. Kolmannen sektorin palvelun tarjoaja)-Reflektiot : Perhe palveluverkostossa (huomioiden monikulttuuriset perheet) ja ammatillisen kasvun reflektio
Employer connections
Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä ja vierailevat luennoitsijat työelämästä.
International connections
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Completion alternatives
Tentti opintojakson aihealueista
Qualifications
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Further information
Kätilö sekä opistotason terveydenhoitajat voivat hakea ahotointia portfolion avulla.