TUT1PK18TKU Tutkimus ja kehittäminen 1, 5 op *** (TUT11 Kirjallisuustentti ja verkkokurssi) (2op)
Toteutuksen tunnus: TUT1102A11H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.03.2018 - 31.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Ryhmät
-
G43vtkG43vtk
- Opintojakso
- TUT1102A11H
Toteutukselle TUT1PK18TKU Tutkimus ja kehittäminen 1, 5 op *** (TUT11 Kirjallisuustentti ja verkkokurssi) TUT1102A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat neljästä opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaentoisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä. Opintojaksosta toiseen siirryttäessä on tärkeää, että edellisen opintojakson sisältöjä myös kerrataan ja syvennetään. Erityisesti kahden ensimmäisen opintojakson välinen prosessi on keskeinen. Opiskelija saa opintojen alussa (tutkimus ja kehittäminen I 5 op) perustiedot tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä tieteellisestä tiedon tuottamisesta. Tämän jälkeen seuraa ammatillisten opintojen vaihe, jonka aikana opiskelija ideoi ja kypsyttelee opinnäytetyön aihetta, etsii sitä koskevaa kirjallisuutta ja materiaalia sekä osallistuu työelämälähtöiseen hankkeeseen. Seuraava tutkimus ja kehittämisopintojen opintojakso (tutkimus ja kehittäminen II 5 op) sijoittuu 5 lukukauteen. Tässä vaiheessa on tärkeää rakentaa opetuksen yhteydessä jatkumoa ensimmäiseen opintojaksoon ja syventää jo saatuja tutkimus- ja kehittämistyön perusvalmiuksia sekä tekee opinnäytetyön suunnitelman. Seuraavat tutkimus- ja kehittämistyön opinnot (III ja IV) toteutuvat 7. ja 8. lukukautena, jonka aikana opiskelija toteuttaa opinnäytetyönsä. Opintojaksoissa keskitytään opinnäytetyön prosessin laadukkaaseen toteutumiseen, kuitenkin niin, että opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan myös tutkimus- ja kehittämistyön yleisten ammatillisten valmiuksien saavuttaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:
Tutkimus ja kehittäminen I 5 op (2. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.
Opinnäytetyön prosessi:
Tutkimus ja kehittäminen II 5 op (5. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen.
Tutkimus ja kehittäminen III 5 op (7. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.
Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.
Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.
Opintokokonaisuuden keskeinen tavoite on saada valmiuksia tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan. Opinnäytteessä opiskelijan syventää valitsemansa ammatillisen erityisalueen tiedollista osaamista ja tutkimus- ja kehittämistyössä vaadittavien menetelmien hallintaa. Opiskelija tuo esiin koulutusprosessin aikana saavuttamaansa ammatillista tietotaitoa ja näkemyksellistä ammatillisen osa-alueiden osaamistaan.
Opintojen vaihe
Ensimmäisen vuoden kevät.
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. C Katsauksia ja aineistoja 17.Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lisäksi kaksi valinnaista kirjaa Oheismateriaali-listasta.
Oheismateriaali
Aaltola, Juhani &Valli, Raine (toim.) 2007. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, Sirkka;Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
(hyväksytään myös painokset vuosilta 1997, 1998, 2000 ja 2007).
Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. 4. laitos. Helsinki: International Methelp.
Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. 3. laitos, 2. korj. p. Helsinki: International Methelp.
(hyväksytään myöspainokset vuosilta 2002 ja 2005)
Uusitalo, Hannu 2001. Tiede, tutkimus ja tutkielma: johdatus tutkielman maailmaan. Helsinki: WSOY.
Vilkka,Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.
Vilkka,Hanna 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Opintojakso toteutuu kokonaan virtuaalisena ja sisältää taltioitua opetusta.
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
-tuntee oman alansa keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan suuntauksia, malleja ja sovellutuksia
-osaa oman ammattialansa tieteellisen toiminnan periaatteet ja tunnistaa sen soveltamisalueita
-tuntee oman alansa tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön suuntautuksia ja sovellutuksia
-tuntee oman alansa keskeiset tutkimusstrategiat ja käytetyt menetelmät sekä niiden sovellutuksia
Tarkennetut ydinsisällöt
-työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta?erilaiset työelämän tutkimuksen ja kehittämisen traditiot ja suuntaukset sekä keskeiset -sovellutusalueet
-kotimainen ja kansainvälinen oman alan tutkimustieto, soveltava tieto ja viranomaistieto
-tieteellisen tutkimuksen filosofiset, teoreettiset ja eettiset perusteet
-tulkkausalan tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat sekä tutkimuksen eettiset periaatteet
-kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusprosessi
-kvantitatiivinen tutkimus ja sen kulku
-kvalitatiivinen tutkimus ja sen kulku
-tuotekehitysprosessi ja projektinhallinta
-tutkimusraportti tekstilajina
-tutkimusraportin rakenne ja tieteellisen tekstin ominaispiirteet
Pedagoginen toteutus
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu kirjallisuuteen tutustumalla, kuuntelemalla luentoja ja niistä keskustellen sekä tehtävien tehden. Opinnot suoritetaan pääasiassa verkko-opintoina Fronterilla, sisältäen kuitenkin lisäksi kontaktiopetusta.
Opintojaksolla opiskelija reflektoi aiempia kokemuksiaan ja niiden kytkeytymistä tutkimustietoon. Keskeistä on tutkimus- ja kehittämistehtävän ideointi. Lisäksi opiskelija tutustuu erilaisiin tutkimuksen ja kehittämisen raportointitipaoihin. Opintojakson päättää tentti.
Opintojakso jakautuu kahteen osasuoritukseen: Kirjallisuustentti ja verkkokurssi (2 op) sekä Tutkimus- ja kehittämistekstien analyysi (3 op)
Oppimistehtävät
1. Itsereflektio (yksilötehtävä)
Kuvaa itsellesi merkittävä ammattiisi liittyvä tilanne harjoittelujaksolta tai aiemmasta elämästäsi.
Merkittävä tilanne on sellainen, jota jäit miettimään ja jonka olisit halunnut ratkaista.
Kerro mikä sinua jäi siinä mietityttämään?
Kerro millaista ja mitä (tutkimus)tietoa olisit tarvinnut asian ratkaisemiseksi?
Palauta A4-pituinen tehtävä palautuskansioon.
2. Tutkimus- ja kehittämistehtävän ideointi (ryhmätehtävä)
Etsi päivä- tai ammattilehdistä sinua kiinnostava artikkeli/juttu.
Keskustelkaa keskustelualueella ryhmässä valitsemistanne artikkeleista/jutuista. Halutessanne voitte tavata myös kasvotusten, mutta laittakaa siitä informaatio alustalle, jotta tieto tulee myös opettajille.
Valitkaa keskustelun perusteella yksi teema ja kehittäkää siitä opinnäytetyön aihe.
Jäsentäkää aihetta yhden A4-paperin verran.
Valitkaa ryhmästänne yksi henkilö, joka palauttaa tehtävän ryhmäpalautuksena palautuskansioon.
3. Tutkimus- ja kehittämistekstien analyysi (yksilötehtävä)
Tehtävässä tutustut kolmeen erilaiseen tutkimuksen ja kehittämisen raportoinnin tapaan: artikkeli, opinnäytetyö ja työelämän kehittämisen raportti.
Valitse itseäsi kiinnosta yksi artikkeli, yksi opinnäytetyö ja työelämän kehittämisen raportti kirjastoa ja tietokantoja hyväksi käyttäen. Kirjoita essee, jossa on osat tieteellinen artikkeli, opinnäytetyö ja työelämän kehittämisraportti, joista kunkin laajuus noin 2-3 A4-sivua. Pohdittavat kysymykset kurssialustalla.
4. Kirjallisuustentti (yksilötehtävä)
Tentti koostuu kolmesta esseekysymyksestä ja perustuu tenttikirjallisuuteen. Opiskelija saa valita kirjallisuuslistasta kaksi teosta joita käyttää materiaalina, mutta tentti kysymykset koskettavat koko verkkokurssia ja sen materiaalia. Kirjat saavat olla mukana tentissä.
Oppimistehtävien palautuspäivät
Ks. Fronterilta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetöiden kytkeminen työelämän kehittämiseen, yleinen periaate Diakissa.
Kansainvälisyys
Aiemmat opinnot, keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.
Lisätiedot
Vastaava lehtori Kati Huhtinen / Gun-Viol Vik
AHOT
Opinnäytetyöprosessi ei kuulu varsinaisesti AHOT-menettelyn piiriin, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan lukea hyväksi esim. joitain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla). Opintojen hyväksilukeminen tapahtuu Diakissa sovittujen periaatteiden mukaisesti.