Skip to main content

Literature exam and online course (2cr)

Code: TUT1102A11H-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.03.2018 - 31.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting

Unfortunately, no reservations were found for the realization Literature exam and online course TUT1102A11H-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat neljästä opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaentoisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä. Opintojaksosta toiseen siirryttäessä on tärkeää, että edellisen opintojakson sisältöjä myös kerrataan ja syvennetään. Erityisesti kahden ensimmäisen opintojakson välinen prosessi on keskeinen. Opiskelija saa opintojen alussa (tutkimus ja kehittäminen I 5 op) perustiedot tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä tieteellisestä tiedon tuottamisesta. Tämän jälkeen seuraa ammatillisten opintojen vaihe, jonka aikana opiskelija ideoi ja kypsyttelee opinnäytetyön aihetta, etsii sitä koskevaa kirjallisuutta ja materiaalia sekä osallistuu työelämälähtöiseen hankkeeseen. Seuraava tutkimus ja kehittämisopintojen opintojakso (tutkimus ja kehittäminen II 5 op) sijoittuu 5 lukukauteen. Tässä vaiheessa on tärkeää rakentaa opetuksen yhteydessä jatkumoa ensimmäiseen opintojaksoon ja syventää jo saatuja tutkimus- ja kehittämistyön perusvalmiuksia sekä tekee opinnäytetyön suunnitelman. Seuraavat tutkimus- ja kehittämistyön opinnot (III ja IV) toteutuvat 7. ja 8. lukukautena, jonka aikana opiskelija toteuttaa opinnäytetyönsä. Opintojaksoissa keskitytään opinnäytetyön prosessin laadukkaaseen toteutumiseen, kuitenkin niin, että opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan myös tutkimus- ja kehittämistyön yleisten ammatillisten valmiuksien saavuttaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:
Tutkimus ja kehittäminen I 5 op (2. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.
Opinnäytetyön prosessi:
Tutkimus ja kehittäminen II 5 op (5. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen.
Tutkimus ja kehittäminen III 5 op (7. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.
Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.
Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.
Opintokokonaisuuden keskeinen tavoite on saada valmiuksia tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan. Opinnäytteessä opiskelijan syventää valitsemansa ammatillisen erityisalueen tiedollista osaamista ja tutkimus- ja kehittämistyössä vaadittavien menetelmien hallintaa. Opiskelija tuo esiin koulutusprosessin aikana saavuttamaansa ammatillista tietotaitoa ja näkemyksellistä ammatillisen osa-alueiden osaamistaan.
Opintojen vaihe
Ensimmäisen vuoden kevät.

Materials

Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. C Katsauksia ja aineistoja 17.Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lisäksi kaksi valinnaista kirjaa Oheismateriaali-listasta.
Oheismateriaali
Aaltola, Juhani &Valli, Raine (toim.) 2007. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, Sirkka;Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
(hyväksytään myös painokset vuosilta 1997, 1998, 2000 ja 2007).
Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. 4. laitos. Helsinki: International Methelp.
Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. 3. laitos, 2. korj. p. Helsinki: International Methelp.
(hyväksytään myöspainokset vuosilta 2002 ja 2005)
Uusitalo, Hannu 2001. Tiede, tutkimus ja tutkielma: johdatus tutkielman maailmaan. Helsinki: WSOY.
Vilkka,Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.
Vilkka,Hanna 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Opintojakso toteutuu kokonaan virtuaalisena ja sisältää taltioitua opetusta.

Teaching methods

The student
- knows the starting points and foundations of working-life -oriented research and development
- understands the starting points and foundations of scientific research
- understands the foundations and phases in research, project and R&D work
- knows different research strategies and methods
- knows the research report as a text type and is able to read such
- knows how to use Diak's guide to thesis work when planning his/her thesis
Core contents
- working-life -oriented research and development
- philosophical, theoretical and ethical foundations of scientific research
- quantitative and qualitative research processes
- research and development process and project management
- the research report as a text type

Employer connections

Opinnäytetöiden kytkeminen työelämän kehittämiseen, yleinen periaate Diakissa.

International connections

Aiemmat opinnot, keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Completion alternatives

Keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Further information

Vastaava lehtori Kati Huhtinen / Gun-Viol Vik
AHOT
Opinnäytetyöprosessi ei kuulu varsinaisesti AHOT-menettelyn piiriin, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan lukea hyväksi esim. joitain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla). Opintojen hyväksilukeminen tapahtuu Diakissa sovittujen periaatteiden mukaisesti.

Go back to top of page