Siirry suoraan sisältöön

ENL1PK18TKU Englanti 1, orientoivat opinnot, 2 op *** (2op)

Toteutuksen tunnus: ENL1002A11H-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.03.2018 - 31.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
tuntiopettaja Tulkkaukset ja kielet
Kirsi Korkealehto
Ajoitusryhmät
A (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
B (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
G41vtk
G41vtk
Pienryhmät
A
B
Opintojakso
ENL1002A11H

Toteutukselle ENL1PK18TKU Englanti 1, orientoivat opinnot, 2 op *** ENL1002A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opiskelija saavuttaa perusvalmiudetenglannin kielen ammatillisia opintoja varten.
Jaksolla opiskelijat arvioi englannin kielentaitonsa ja tekee tämän perusteella tavoitteellisen suunnitelman englannin kielitaitonsa kehittämisestä. Kurssi antaa eväitä englannin kielen suullisen ja kirjallisen taidon jatkuvaan kehittämiseen. Kurssin opetuskielenä on ensisijaisesti englanti, mutta lehtori käyttää tarvittaessa myös suomen kieltä. Opiskelijat pyrkivät käyttäään koko kurssin ajan englannin kieltä. Kieliopin kertaaminen ja yleisen sekä oman alan sanaston kartuttaminen kulkevat mukana läpi koko kurssin.
Opiskelija työstää kurssin sisällöistä ja materiaaleista itselleen portfoliota, jota voi käyttää tulevaisuudessa työelämässä. Portfolion koostaminen jatkuu kurssilla Englanti 2.
Kurssilla käsiteltävät tekstit ja keskusteluteemat sivuavat koko 4. lukukauden teemaa Tulkin työelämä. Aiheen liittyvät viittomakieleen, kuuroihin, puhevammaisiin sekä toisaalta yleisemmin tulkkaukseen ja tulkin työhön. Näin lukukauden muut opintojaksot tukevat englannin opiskelua ja englannin opintojakso tukee muita lukukauden opintojaksoja. ,

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toimia suullisesti seuraavilla osa-alueilla osaa perustella ja selittää mielipiteitään, toimia keskustelutilanteissa, osaa ääntää selvästi ja luonnollisesti, osaa käyttää tavallisimpia rakenteita pääosin oikein (taitotaso B1-B2)
- osaa toimia kirjallisesti seuraavilla osa-alueilla osaa tuottaa pääosin johdonmukaista ja selkeää tekstiä, osaa käyttää tavallisimpia rakenteita enimmäkseen oikein (taitotaso B1-B2)
- osaa kuvata henkilö- ja koulutustaustaansa
- osaa sekä kielen keskeistä sanastoa että ammatissa tarvittavia peruskäsitteitä
- osaa käyttää tavanomaisia keskustelufraaseja

Sisältö

Ydinsisällöt
- peruskielioppi
- yleinen ja ammattiin suuntautunut sanasto, aihealueet ja fraasit

Oppimateriaalit

SUKOL lähtötasotesti 2009
Muu opettajan ohjeistama materiaali
Oheismateriaali
•Englannin kielen kielioppiteos (vähintään lukiotaso)
•Korkeakoulun englannin oppikirja (esim. Otavan kielitaidon päivitykseenWay to Go - Update Your English tai sosiaalialalle tarkoitettu Way to Welfare) soveltuvilta osin.
•Englannin kielen sanakirja (esim. MOT sekä yksikieliset sanakirjat, esim. Oxford tms.)

Opetusmenetelmät

Tarkennetut ydinsisällöt
-yleinen ja ammattiin suuntautunut sanasto ja aihealueet (omaan elämään, koulutukseen ja tulkin työhönliittyvä sanasto) ja fraasit (esim. puhelinkeskusteluissa, mielipidekeskusteluissa ym. käytettävät fraasit; kohteliaisuusfraasit ja kysyminen)
-suullisen kielitaidon aktivointi
-peruskieliopin päivitys: verbit/aikamuodot ja modaliteetti; substantiivit/yks&mon/määräisyys&epämäär/pronominit; sanajärjestys
Pedagoginen toteutus
Opintojakso koostuu lähitunneista sekä harjoituksista. Opiskelu alkaa lähtötasotestillä, joka kuuluu osana portfolio-oppimistehtävään. Samalla kerätään tietoja ja toiveita sekä tarpeita kurssin sisällölle. Portfolio-tehtävä ohjeistetaan lähiopetuksen aluksi, samoin kuin siihen liittyvä henkilökohtainen kehittämissuunnitelma. Portfolion osana opiskelija laatii englanninkielisen CV:n sekä työhakemuksen, joihin annetaan myös vertaisarvioita. Tunneilla annetaan opiskelijoille eväitä omaehtoiseen englannin opiskeluun.
Lähiopetuksen aluksia esitellään kurssin tavoitteet sekä perusta. Tunneilla käsitellään myös englantia lingua francana sekä englannin asema maailmakielenä. Lähitunneilla pohjustetaan seuraavien tuntien opiskelua antamalla opiskelijoille materiaalia, joka heidän tulee valmistella seuraavia tunteja varten. Yhtenä itsenäisenä tehtävänä on englanninkielisen elokuvan tai dokumentin katsominen.
Lähiopetuksen teemoja ovat yhtenevän ja eriävän mielipiteen ilmaiseminen, CV ja työhakemus, kysyminen, pyytäminen sekä ehdottaminen . Lisäksi tunneilla harjoitellaan perussanaston haltuunottoa, tekstinymmärrystä, puhelinkeskustelua sekä yleisimpiä fraaseja ja muita suullisia harjoituksia. Lähitunneilla käsitellään myös englanninkielistä sähköistä viestintää.
Tekstin ymmärryksessä keskitytään ensin lukua ja määräisyyttä ilmaiseviin substantiiveihin, verbeihin . Kielioppiasoista käsitellään verbien aikamuotoja sekä konditionaalin ilmaisua ja sanajärjestystä.
Opintojakso päättyy kirjalliseen tenttiin.
Oppimistehtävät
Portfolio
Opiskelija alkaa kerätä englanninosaamisestaan portfoliota. Portfolioon kuuluvat opintojakson aluksi tehtävä lähtötason testi sekä saamansa palautteen pohjalta laadittu englanninopiskelun kehittämissuunnitelma. Lisäksi portfolioon liitetään englanninkielinen CV, työhakemus ja opiskelijan kontaktiopetuksen pohjalta koostama englannin kielen oppimispaketti, joka toimii myös pohjana Englanti 2 -opintojaksolle.
Englanninkielinen elokuva tai dokumentti
Opiskelija katsoo valitsemansa englanninkielisen elokuvan tai dokumentin englanninkielisin kuulovammaistekstityksin. Ennen elokuvan katsomasti opiskelija tutustuu elokuvan teemaan sekä sanastoon. Opiskelija kerää elokuvasta hyödyllisiä sanoja sekä ilmaisuja.
Aktiivinen osallistuminen ja tuntitehtävät

Lisätiedot

,

Siirry alkuun