Siirry suoraan sisältöön

TUL3PK18TKU Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä, 7 op *** (TUL31 Kommunikaatiomenetelmät) (2op)

Toteutuksen tunnus: TUL3102A11H-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 31.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
Karoliina Kivimies
Ulla Niittyinperä
Vierailijat Tulkkaukset ja kielet
Riia Lamminmäki
Veera Kuusela
Ryhmät
G41vtk
G41vtk
Opintojakso
TUL3102A11H

Toteutukselle TUL3PK18TKU Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä, 7 op *** (TUL31 Kommunikaatiomenetelmät) TUL3102A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Tarkennetut ydinsisällöt:
- puhetta tukevien ja korvaavien tulkkausmenetelmien perusteet
- tukiviittomat
- epäselvän puheen tulkkaus
- kirjoituksen tulkkaus
- Bliss-kielen tulkkaus
- keho- ja kokonaiskommunikaatio
- kuva- ja esinekommunikaatio, piirtäminen
- aakkostaminen
- tekniset apuvälineet kommunikoinnin tukena
- itsereflektio
________________________________________________________________________________________
Opintojakso on osa Tulkkaus ja työkielet - opintokokonaisuutta, jonka tavoitteena on antaa opiskelijalle tulkkina toimimisen perusvalmiuksia ja taitoja. Opintojaksolla Tulkkauksen perusteet opiskelija on ymmärtänyt kielten välisen ja kielensisäisen tulkkauksen erot ja saanut kokemusta tulkkauksen teoriapohjasta.
Puhetta tukeviin ja korvaaviin eri kommunikaatiomenetelmiin on tutustuttu ensimmäisenä ja toisena vuotena opintojaksoilla Työkielet 1- ja Työkielet 2.Tässä opintojaksossa lisätään menetelmien käytön osaamista luokkatilassa harjoitellen, jonka jälkeen harjoitellaan tulkkausta puhevammaisten asiakkaiden käyttämillä eri kommunikaatiomenetelmillä helpoissa tilanteissa luokassa sekä itsenäisesti myös luokan ulkopuolella. Opintojaksolta opiskelija saa konkreettista kokemusta kielensisäisestä tulkkauksesta oman vaihtoehtoisten ammattiopintojensa valitsemiseen. Opintojakson sisältöjä jatketaan tulevilla lukukausilla kielensisäisen tulkkauksen valinneiden opiskelijoiden kanssa.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää avusteisen ja ei-avusteisen kommunikoinnin eron
- tuntee avusteisia ja ei-avusteisia kommunikointimenetelmiä
- osaa arvioida ja hyödyntää omia vahvuusalueitaan työkielten ja kommunikaatiomenetelmien käyttäjänä.

Sisältö

- puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointi perusteet
- tukiviittomakomunikointi
- epäselvä puhe
- keho- ja kokonaiskommunikaatio
- kuva- ja esinekommunikaatio
- piirtämiseen perustuvat menetelmät
- kirjoittamiseen perustuvat menetelmät
- Bliss-kieli ja symbolit

Aika ja paikka

Kevät 2017

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali
Tulkkausmenetelmät
Huuhtanen, K. (toim.) 2001 tai uudempi. Puhetta tukeva ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen taitteessa. Kehitysvammaliitto: Hakapaino, 25-108.
Oheismateriaali
von Tetzchner, Stephen ja Martinsen, Harald 2010. Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Kehitysvammaliitto.
Trygg, Boel Heister 2010 (suom Pirkko Rautakoski). Graafinen kommunikointi. Esineet, kuvat ja symbolit puhetta tukevassa ja korvaavassa kommunikoinnissa. Kehitysvammaliitto.

Opetusmenetelmät

Jakson osasuoritukset
-Kommunikaatiomenetelmät 2 op
-Tulkkausmenetelmät 4 op
-Itsereflektio 1 op
_______________________________________________________________________________________Pedagoginen toteutus
Opintojaksolla harjoitellaan eri kommunikaatiomenetelmienkäyttöä tulkkauksessa sekä kasvatetaan viittomavarastoa. Samalla vahvistetaan suomen kielen taitoa tulkatessa puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä. Vahvistetaan selkokielen käyttöä sekä suullista esiintymistätekemällä kirjaesitelmä selkokielellä ja esittämällä se luokalle. Esitelmät tulkataan tukiviittomin (pariharjoitus) ja harjoitellaan samalla tulkkaamaan muilla menetelmillä.
________________________________________________________________________________________
Kommunikaatiomenetelmät 2 op:
Lähiopetuksessa harjoitellaan eri kommunikaatiomenetelmiä käytännössä.
Kommunikaatiomentelmiä ovat asiakkaiden käyttämätmenetelmät kutenviittomakommunikaation eri variaatiot, epäselvä puhe, kuvakommunikaatio, esinekommunikaatio, toimitataulut, talking matt, aakkosten kirjoittaminen tai osoittaminen, bliss kieli, kommunikaatio-ohjelmat, -taulustot, iPadien mahdollisuudet, tekniset apuvälineet kuten Light Writer tm.
Teema syventyy asiakasvierailujen kautta. Opiskelijat tapaavat henkilöitä, joilla on puhevamma ja saavat kokemusta kielensisäisestä tulkkauksesta. Asiakkaat kertovat asiakasnäkökulmasta, menetelmien käytöstä, niiden toimivuudesta yms. Opiskelijat valmistautuvat näille lähitunneille pohtimalla etukäteen kysymyksiä asiakkaille. Luokalta tulevat kysymykset kerätään, koostetaan ja lähetetään asiakkaille etukäteen tutustuttavaksi, jotta kontaktitunneilla heidän on helpompi vastata näihin kysymyksiin.
Opintojakson aikana tehdyistä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien harjoituksista (osa harjoituksisa videoidaan) opiskelija analysoi tarkemmin kaksi omaa ja yhden toisen opiskleijan harjoituksen..
________________________________________________________________________________________
Tulkkausmenetelmät 4 op:
Osasuoritus alkaa aloituskerralla, jossa yhteisessä työskentelyssä kootaan tietämys, mitä olemme aloittamassa harjoitella ja miksi. Samalla valmistellaan selkokielen oppimistehtävä. Lähiopetuksessa harjoitellaan seuraavia: viittomakommunikaatio, epäselvän puheen tulkkaaminen, kirjoittaminen kuuntelun tueksi, piirtäminen kuuntelun tueksi, tulkkaus aakkostaululla, kuvakommunikaatiota käyttävän henkilön tulkkaaminen ja tälle päin tulkkaaminen sekä mallittaminen,Bliss-kartan käyttö sekä kommunikaatio-ohjelmat ja muuttekniset apuvälineet.
Puhetta tukevia ja korvaavia eri kommunikaatiomenetelmiä käyttävien asiakkaiden vierailut/luennot sijoittuvat kontaktiopetuksen väliin. Asiakkaat kertovat käyttämistään kommunikaatiomenetelmistä, niiden käytöstä, toimivuudesta yms.
Itsenäisenä työskentelynä opiskelija lukee selkokielisen kaunokirjan ja tekee siitä kirjavinkkauksen selkopuheella. Opiskelijat on jaettu pienempiin ryhmiin, jotka tulkkaavat kirjaesittelyjä eri kommunikaatiomenetelmillä. Viittomakommunikaatiomenetelmällä tulkkauksesta oppija saa palautetta.
_________________________________________________________________________________________
Itsereflektio 1 op
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kielten välisen ja kielensisäisen tulkkauksen erot eri puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien näkökulmasta ja osaa arvioida ja hyödyntää omia vahvuusalueitaan puhevammaisten työkielten ja kommunikaatiomenetelmien käyttäjänä. Reflektointia ja pohdintaa tehdään sekä itsenäisesti että yhteisöllisesti ohjatuissa pienryhmissä. Itsenäisen työskentelyn aikana opiskelija valmistautuu lähiopetuksessa käytävään ohjattuun pienryhmäkeskusteluun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkempi ohjeistus Moodleroomsin kurssialueella.
Oppimistehtävät:
- Kommunikaatiomenetelmät 2 op:
Kysymysten laatiminen kokemuspuhujille/vierailijoille
Laulu esitettynä/tulkattuna viitotulla puheella
- Tulkkausmenetelmät 4 op:
Videoitu tulkkaus 2 asioimisesta, itse- ja vertaisarvioinnit näistä kahdesta eri tulkkaustilanteesta ja 1 valinnaisesta tunnilla tehdystä tulkkausharjoituksesta kirjallisuuteen viitaten.
Tulkattu kirjavinkkaus
Opiskelija tekee kirjavinkkauksen lukemastaan selkokielisestä kirjasta selkopuheella.
- Itsereflektio 1 op
Itsereflektio ja pienryhmäkeskustelu
Opiskelija tekee opintojakson aikana muistiinpanoja ja/tai pitää vapaamuotoista oppimispäiväkirjaa valitsemallaan tavalla. Opiskelija pohtii siinä kielten välisen ja kielensisäisen tulkkauksen välisiä eroja eri puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien näkökulmasta. Opiskelija reflektoi omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan puhevammaisten kommunikaatiomenetelmien käyttäjänä ja tulkkina. Opiskelija pohtii myös omaa suuntautumisvaihtoehtonsa valintaa (kiva/kisa) osana itsereflektiota. Itsereflektio puretaan yhteisöllisesti ohjatuissa pienryhmäkeskusteluissa, joiden pohjana tehdyt muistiinpanot/oppimispäiväkirja on tehty.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointi 1-5

Siirry alkuun